Učitelj

=

Предлог за реформу прашких школа 459

штва народа. Због тога морају све васпитне тежње бити прожете демократским духом.

Демократска идеја једнакости захтева основно јединство свега школства, да би на тај начин у свима школама био установљен јединствен принцип свеколике наставе и васпитања; да би био осигуран хармонијски развитак целе ученикове личности тако, како би се могао да васпита здрав, самосталан и самосвестан човек, коме би рад био уживање, који би имао развијено социјално осећање, самосталан и јасан поглед на ствари, и најзад који би био савестан, пожртвован и предан члан људске заједнице. Будући свесни, да се насупрот захтеву једнакости у васпитању, ставља неумољиви природни закон разлике у погледу обдарености, а ценећи значај разноврсне обдарености за друштво, тежићемо да сваки појединац васпитањем и наставом, различитим по смеру, достигне такав ступањ телесног и душевног развитка, како би постао способан за одржање у животној утакмици, а у исто време био и користан члан људске заједнице.

Стога у демократској републици не може бити ограничен приступ ка вишем образовању само на редове економски јаке, већ се друштво мора побринути да се сва обдарена деца, богата и сирота, мушка и женска, васпитавају према својим способностима. Зато, у овоме смислу, захтевамо да град Праг осигура потребан број стипендија, како би се и сиромашној деци омогућило више образовање.

Идеја слободе захтева васпитање у смислу демократске слободе, која би код ученика развијала свест о правилном односу између права и дужности. Демократска слобода не значи само слободу појединца, већ сагласност између потреба и захтева појединца и потреба друштва. Као последица овога истиче се потреба да се ученику да одговарајућа слобода и укаже прилика за слободну манифестацију, како у погледу разума, тако и у погледу осећања и воље.

У овим манифестацијама можемо утврдити донекле размеру постигнутих резултата и одредити полазну тачку за даљи васпитни рад. –

Овај захтев у исто време значи, да учитељ престаје да буде сам средиштем живота и рада у школи, већ да ту улогу има да дели са ученицима.

У духу демократске идеје братства треба у школи гајити

осећање саучешћа, узајамности, оданости, пожртвованости и.

то васпитањем за друштво и заједницу.

Тежићемо да, како разред, тако постепено и целу школу претворимо у пријатељску дружину, ослањајући се на заједнич- | ки рад и узајамну помоћ. Будићемо у школи смисао за друштво и потстицати дужности појединца према друштву.