Učitelj

662 учитељ

да схвате као нешто нужно и за њих корисно, јер се овим повећава њихова радна способност и моћ за извођење самосталних и слободних радова, што ће она свакако и осетити после сваке самостално преброђене тешкоће у извесном раду. Ипак у овоме се не сме претеривати, јер тешкоће у раду као и врсте радова треба да оговарају природној способности и снази дечјој, пошто педагошки вредан рад мора задовољити и све хигијенске услове или хигијену рада.

Дечји рад у школи не може и не сме имати увек искључиво карактер игре и забављања, већ преко овога треба децу поступно уводити у озбиљан рад, који је скопчан са напором, замарањем и савлађивањем извесних запрека и тешкоћа док се дође до жељеног плода или потребног резултата. Овакав је у суштини и свакидањи рад скоро сваке социјалне јединке, а такав рад очекује и децу после школе. Рад дечји у школи схваћен уско и ограничен само на наставу у којој су деца више пасивна или рецептивна, какав је случај већином у традиционалној школи, не пружа деци прилике и могућности за пра-. вилно и довољно увежбавање и навикавање на озбиљан и реалан рад. Зато дечји рад у школи мора имати шире размере, треба да обухвата свестрано целокупну индивидуалну и колекливну дечју духовну и телесну или ручну активност. Овом активношћу треба децу што више навикавати да сво је личне и заједничке разредне или школске потребе у свему задовољавају својим сопственим, слободним и самосталним, индивидуалним и колективним радом. Принцип слободе и спонтане стваралачке саморадње треба применити у што већој потпуности не само у ужем наставном раду, већ при целокупној дечјој индивидуално Ј и колективној активности. Не навикавати децу да код најобичнијих или најлакших радова траже или чекају туђу помоћ, већ нека сама предузму решавање или извођење, јер ће и од евентуалних грешака у свом самосталном раду више имати користи у образованом и васпитном погледу, него ли од савршене туђе помоћи. Наставникова интервенција и помоћ мора доћи само у неопходно потребним случајевима да би дала потстицаја и куражи или отклонила евентуалне веће сметње и запреке слободном и самосталном дечјем раду и стварању, или да изведе оно што у заједничким и сложеним радовима премаша снагу, моћи способност саме деце, пошто је и наставник стварно један