Učitelj

Индивидуализирање наставе 673

„ико је то досадно и за самог наставника и за оне ђаке, који су ствар одмах разумели то сваки зна. Но то не би ни по јада било кад би бар схватили они који то у почетку нису могли. Али се и по њему ради у школи (за време појединачног рада) и код долазе до нових знања активно и самостално, већ пасивно слушајући и механизирајући учитељеве речи.

У место тога досадног понављања и враћања на исто гра„диво наставник, који мисли радити по методи листића, прибележи, при прегледу ђачких радова (ако је проверавање било писмено) или усменом пропитивању, све оно што пронађе да је појединим ученицима нејасно и на чему се они морају нарочито задржавати. Према тим забелешкама састави посебно, за сваког ученика, питања која се сређују према тежини и индивидуалитету дотичног ученика тако, да сваки ученик може потпуно самостално и својим силама пребродити све наставне тешкоће и. доћи до циља т. ј. да може савладати основна знања и умења предвиђена минималним програмом. Сва питања чија решења доводе ученика до извесног појма или заокругљеног знања, дакле „до извесне наставне целине, напишу се на једном листићу. Сваки ђак добија листић који је искључиво за њега удешен (састављен) и по њему радио у школи (за време појединачног рада) и код куће. За оне, који у извесним областима имају нарочитих способности, састављају се листићи у које се уноси и градиво предвиЂено програмом развитка.

Кад ученик сврши један листић подноси резултате свога рада наставнику. Овај му, ако су резултати задовољавајући, спреми други листић, кад и овај сврши — трећи итд. Ако ученик не може једно или групу питања да самостално реши, наставник му даје потребна објашњења и то или само њему или неколицини који исту тешкоћу не могу савладати. Тако исто поступа наставник и с онима, који имају јачих способности па савлађују и градиво максималног програма.

Да би наставник увек знао где је који ученик и шта је постигао може водити контролну књигу са фолијама за сваког је ченика и у њој бележи све оно што су појединци савладали из извесног предмета. Но то је неопходно само кад у одељењу има велики број ђака, иначе радећи листићима наставник толико упозна своје ученике, да из сваког свршеног листића он тачно и врло лако процени шта и како треба саставити наредни.

Учитељ 43