Učitelj

Страна књижевност 785

дом: 1) појам „реченица“, 2) појам „глас, 8) појам „реч, 4) појам „слог“, 5) анализа реченице. За овим се прелази на велика писана слова и најпосле на сам акт читања, који за писца није засебан школски предмет већ само део укупне наставе. |

У овој књизи има једна новина, које у књигама ове врсте нисмо до сада видели. На име, њена половина испуњена је обрадом свих гласова и слова. Ову обраду извршиле су ученице М разреда Државне учитељске школе у Загребу којима писац предаје Школски рад. Леп пример успеха. Радови дају лепо успеле нацрте предавања, којима млади наставници могу подражавати.

Ово последње позива све наставнике Школскога рада у другим нашим учитељским школама, да својим ученицима. препоруче и набаве ову књигу. Ако је за ученике скупа пи сац би им је могао и требао уступити јефтиније. Само тако се да осетити његово лепо осећање са којим је радио ову књигу и намера коју нам је заједно с Песталоцијем открио: „Испитујте све, задржите добро, али ако у вама што бољега дозре, знајте да је то оно што сам вам ради истине и љубави хтео пружити“.

Ми смо испитали мисли изнесене у овој књизи; задржали смо из ње оно што је добро; доброга има доста; зато је. сваком наставнику народне школе топло препоручујемо. |

Драг. М. Михаиловић

Б) Страна књижевност

Моптеззог!. Месечни часопис за дечје питање. Свеска Ш.

Одушевљена децом и успехом свога покрета, Монтесори нам је у овој свесци дала на уводном месту своју песму у прози: „Сан и будноћа“.

„Мир! Дете спава. Певала сам му нежно ону „нина нана“ и заспало ми је на рукама. Онда сам га положила у кревет, покрила топлим покривачем и заклонила крепом. Погледајте само како је лепо! Спава и смеје се. А коме се смеје> Можда анђелима. Како би волела знати шта мисли! Еј, ви у кући: мир! Дете спава... Сад... Дете се пробудило. Ах, добро. Узмите га и изнесите напоље. А ви у кући»! Вичите, пушите и радите шта хоћете. Дете је будно“.

На интернационалном конгресу, који се држи у Риму, Монтесори је одржала предавање „О организацији дечјих | покрета“. У њему она износи карактеристику дечјег доба према коме су одрасли дужни да интервенишу, поправљају, воде. Хармонија живота произлази од хармоније две епохе индивидуа: епохе одраслог и епохе детета и само у тој хар-

Учитељ 50