Učitelj
122 Цветко Ђ. Поповић
ци. Зато многе добре идеје деценијама и столећима остају неискоришћене. Човековој конзервативности много доприносе и рђава искуства, са понеким новинама, јер све што је ново не мора бити и добро. А кога су змије уједале и гуштера се боји.
Реформни педагошки покрет почео је још пре рата. Данас је у пуном јеку. За последњих педесет година схватање човекове духовне природе увелико се изменило. Психологија је обогаћена садржином и имамо неколико њених грана. Наместо атомистичкоматеријалистичког схватања, данас у психологији превладава синтетичко, структурно схватање човекове духовне природе. Стиму вези стоји и захтев промене васпитне методе. Како нова психологија још није добила свој опште признати облик, не постоји ни сагласност у новим васпитним методама. И у теорији и у пракси још се тражи, проверава, испитује. Једно је само сигурно: стара школа је неодржива, мора се наћи нова школа.
Наше учитељство је упознато са новим струјама преко стручних дела, часописа и конференција. Постоји и леп број оних који су посетили нове школе у иностранству. Постепено нова школа |Е и код нас постала проблем, којим се наше учитељство најрађе занима. Најбољи доказ да, ако и није ствар сасвим сазрела она дозрева. Прикази организације и рада нових школа све се више го“ милају. У томе се често и нехотице погреши. Прикаже се нова школа и рад у њој али се не нагласи да је то само огледна или пробна школа и да таквих има још само неколико или је то чак само једна једина, да у њима раде првокласне педагошке снаге, да су уложена ванредна финансијска средства итд.. Ми придајемо значај овим информацијама, јер се бојимо да једнострани прикази нових школа не изазову малодушност и апатију код нашег учитељства. Замислите како је нашем учитељу кад читао модерно уређеној школи са дворанама за гимнастику, свечаности, ручни рад, купатилом и свим могућим наставним средствима, библиотекама, лабораторијама итд.. Шта је његов први утисак на све тог „Лако је радити у таквој школи!“ А непосредна последица таквог утиска је дизање руку од спровођења новина у својој јадној иу свему оскудној школи. Рад се наставља по старом калупу и шаблону са оправдањем, да је под оваквим околностима немогуће радити у новом духу. — Сасвим би се друкчије осећао исти учитељ, кад би му се уз приказ нове огледне школе казало, да у истој држави има на стотине школа које по својој снабдевености нису баш много одмакле од његове, па ипак се учитељи и у њима труде да раде према новим захтевима. Још више би се дух нашег учитеља. ободрио кад би му се изнео и по који случај из најнапреднијих. земаља, а који доказује да и у њима има школа не само равних. нашим, него и горих од наших. Нису све иностране школе уређене и снабдевене свима потребним средствима према захтевима нове педагогике, а још мање су сви инострани учитељи првокласни
стручни психолози и богомдани педагози. И код њих је стварност