Učitelj

122 Александар Н. Анђелић

ђује старо градиво; а треће још и зато да и они ученици који прошлога часа нису научили, науче сад приликом пропитивања бољих ученика.

Потребно је да се све ове грешке, па и друге на које се буде наилазило у току рада, што боље уоче и да их у раду избегавамо. Поред наведених примера који су штетни и којих се "треба клонити, треба да уочимо и оне који су корисни и којих се треба придржавати. Ако овако будемо радили, онда ће и "тешкоћа нестати и настава ће поћи правилним током.

Поред многих од наведених тешкоћа ја сам у своме досадашњем раду наишао и на ове:

1 Радио сам са Ш и ТУ разредом основне школе и [ разредом више народне школе и тешкоће су саме по себи биле неизбежне. Врло је тешко радити у неподељеним разредима. Овде наставник треба да се претвори у око и уво, да све види и чује. На дисциплину се мора много пазити, ако још ње нема онда се у настави не може ништа постићи.

2 Поред ових тешкоћа наишао сам на једну још већу: у поменутим разредима имао сам децу разних народности и то. српску, немачку и мађарску. Деца других народности слабо су владала државним језиком и то је нешто најтеже што се у настави може замислити. Ове тешкоће могу најбоље знати они наставници који су имали прилике да раде у оваквим одељењима.

3 Велике тешкоће су нам правили и дечји родитељи. Неуредно су слали децу у школу! Задржавали су нарочито децу из старијих разреда, да им помажу у пољским радовима. Често смо сазивали родитељске састанке и говорили им о важности школе, како по њихову децу, тако и уопште. Говорили смо имио "тешкоћама, које имају деца, као и ми наставници, услед тога што децу неуредно шаљу у школу.

Ако будемо успели да поменуте сметње, као и друге на које будемо наилазили у току рада, отклонимо ипак нећемо постићи позитивне резултате, како у настави, тако ни у васпитању, ако немамо воље за рад и љубави према деци коју васпитавамо.