Učitelj

Психолошки профил 189

тично да примени одређене методе за васпитање и наставу недовољно развијене и дефектне деце.%) Задатак педагогике лечења је дакле: лечити и васпитавати.

Да би педагогика лечења овај задатак могла правилно извршити, мора располагати подесним методама за утврђивање нормалног и патолошког стања нервног система или боље речено, морају јој на расположењу стајати методе, помоћу којих би се могла повући оштра граница између нормалне и абнормалне деце у циљу њиховог смештавања у одговарајуће заводе. У низ метода, које су намењене овоме задатку, убраја се и метода профила. Помоћу методе профила може се лако завирити у душевно стање детета и сразмерно брзо могу се открити његови психички дефекти.

Испитивање психичке структуре једне индивидуе помоћу методе профила траје при максималној брзини експериментисања 2'/, часа, а при споријем раду и три. Међутим у извесним практичним случајевима, нарочито у психотехници, када хоћемо да за релативно кратко време утврдимо јачину психичких функција већег броја индивидуа, морамо прибећи скраћеној и упрошћеној медоди, т. зв. методи „парцијалног профила.“ Под методом парцијалног профила Росолимо подразумева „комбинацију серије тестова из методе профила, који су одређени за испитивање најважнијих, а можда и најкарактеристичнијих ингредијенција психомеханике“.") Из 26 психичких процеса, који чине састав потпуног профила, испитују се само следећи седам: 1) Пажња са избором, 2) Отпорност према сугестији, 3) Памћење линеарних фигура, 4) Памћење речи, 5) Памћење бројева, 6) Комбинирано схватање, 7) Комбинација комплицираних фигура из елемената.

На крају испитивања и овде се као и у пуном профилу утвр-

ђује проценат ретенције. Испитивање ових седам функција траје

ешто више од :/, часа. Ова метода, вели Росолимо, има и ту

добру страну „што даје могућност да се парцијални профил, ако

то потреба изискује, помоћу даљих испитивања оних отстрањених 19 процеса допуни до потпуног“.1').

Методу „парцијалног профила“ не треба мешати са Росолимовом т.зв. „кратком методом“ за испитивање интелигенције духовно заостале деце. Ова последња метода састоји се из кратке серије од 27 експеримената, који служе „извесном упрошћењу оријентације о интелектуалном статусу детета и односе се на испитивање пажње и памћења као и на испитивање компликованијих (асоцијативних) процеса“.!") Испитивање ових 27 тестова траје 10—980 минута тако да се на основу ове методе може релативно брзо

8) Вапзсћ, цитирано дело, стр. 5.

9) Возвонто, Паз рзусћојостзасће Ргон егс,., стр. 47. 10) Возвонто, Баз рзуспојоазсће Ргон!..., стр. 48. 1) Боззошто, цат. дело, стр. 117.