Učitelj
292 Драгослав Н. Јанковић
љена штапа, којих се куке додирују на сличан али и истоветан вачин као и у великога С.
Па како је мало г из оне наше најмногобројније групе од 14 слова, која по сличности иду овим редом: и по ђруљњљиш,н, њ, к; Рр, ј, 4, — и како је мало с из групе наших елипсастих слова, која досеже број десет овим редом: 0, а, Ка лифта на он == ВО нам остају још само две малобројне групице од по три слова. То су: в,ћ, ђ; л, љ, м, чија се генеза такође своди на истакнути принцип. Тако ће се упознавање свих наших слова у будућој школи свести управо на ова четири типична слова: 0; И, В, Л.
Оваквим поступком изучавање и памћење свих наших слова олакшаће се у будућој школи исто онолико, колико је избором и редукцијом олакшано истицање у почетничкој свести оних лакших и типичнијих гласова, о чему је било речи на крају ранијих вежбања за почетно читање.
Тиме се завршавају излагања и о садашњој школи, те нам остаје још онај трећи део...
Настава певања у основној школи Обрада песме „Лутко моја“
од Драгослава Н. Јанковића, учитеља у Гају
1
У основној школи, нарочито сеоској, певање није на особитој висини. Али друкчије не може ни бити кад се певању не поклања ни толико пажње колико се пажње поклања осталим наставним предметима. Ретки су они који и певање цене онако и онолико како и колико цене на пр. друге наставне предмете.
Ђачки родитељи, нарочито на селу, не цене, аи неспособни су да цене вредност песме и користи којих деца од певања имају. Они могу с допадањем да слушају песму, могу чак и да уживају у певању, али ретко се може наћи међу њима неко, који нам неће рећи да би он ипак много више волео кад би г. учитељ мање певао, а више читао, писао и рачунао с децом. Кад би ти људи искрено говорили, већина би изјавила да је просто губљење времена обрађивати песме и певати с децом, докле се тамо на дому муче и у недоумици су ко ће им истерати марву на пашу.
Песму и певање слабо цене и школски надзорници; ретки су који се приликом ревизије заитересују и за наставу певања и за успех постигнут у том погледу.
Најзад песму и певање занемарују и сами учитељи, особито на селу. Преоптерећени гомилом градива из других наставних