Učitelj
Примењена педологија 529
средно опет мењају са бурном разјареношћу у доба, када се с муком рађа ја младог човека. Отуда излишни конфликти с неподношљивим ауторитетом учитеља. У то доба младости је најгори пут, ако учитељ убија млади дух иронијом и потсмехом. Напротив, речи једног психолога су овде много значајније: ходите лаганим и тихим кораком око младости! Једном речју: бити добар вођ у доба пубертета, то је пробни камен нашег педагошког знања и такта.
Кажњавање деце је такође једно болно место школе. У много случајева требао би да интервенише лекар место учитеља судије. Кад би могао стручњак да проведе неколико часова у натим разредима, свуда би нашао неколико деце, која су са својим понашањем на граници ненормалности. У опасности смо, да баш својим разноликим наукама учинимо неправду овим психопатима. У Америци се шаљу деца родитељима или школским клиникама чим падну у очи својим понашањем. Покрети за душевну хигијену оснивају последњих година путујуће клинике да се благовремено предузму превентивне мере и на селу. Адлерово друштво за индивидуалну психологију издржава само у Бечу 30 саветовалишта за децу која се тешко васпитавају. За ту сврху основан је у Прагу педагошки завод. Задатак индивидуалних испитивања је откривање шкодљивих наследних чињеница, као и повољних и неповољних утицаја околине, да би се на основу познавања ових основних ствари објаснило ненормално држање детета и дала упутства за његово отклањање. — Теже случајеве би најбоље било отстранити из школе. Али ту опет наилазимо на сметње — отсуство систематске социјалне заштите и старања за лечење ове деце. Потребно би било основати заводе за слабоумне и васпитне домове за напуштену и запостављену младеж. Исто тако су потребни заводи и школе за психопате свих врста. Ту већ прелазимо на значајну област социјалног и здравственог старања и збрињавања младежи.
Важан отсек педологије су саветовалишта за избор позива, која се у културном свету свукуд оснивају и организују. Лекар, психолог и педагог приступају овде младом човеку, испитују његове способности, саветују му позив, који најбоље одговара тим способностима.
Примењена педологија обухвата још многа друга питања. Углавном ми смо додирнули она најважнија, која за васпитање и наставу могу имати највећи значај. Тиме је пак у неколико расветљен однос ове нове науке о детету према школској пракси и подвучен њен значај и улога у правилном душевном, телесном и моралном развитку школског детета.“)
#) Литература: Мештапп: Мопезипреп; С. 5тејзка!:. Мугкит аксеје, ОХНа редо!овте.