Učitelj
530 Милорад Џудовић
тела износи 36—37 степени. Четврти ђак: Ако се повећа значи да је човек болестан.
Да видите то и на овом примеру. У ову флашицу спустићу зажарено палидрвце. Шта се види» — Не гаси се. — То је због тога што у флашици има ваздуха па и кисеоника. У кисеонику материје горе. Сад дувај у флашицу неко време и удиши ваздух кроз нос! Спустићемо и у ову флашу зажарено палидрвце. Шта видите» Одмах се угасило. — Зашто» — Сад у флашици има мало кисеоника, а више је угљене киселине, те у њој не може да гори. Па зашто нема кисеоника у флашици кад је ваш друг дувао ваздух из плућар Упила га крв из удахнутог ваздуха и унела у тело.
Чување и неговање органа за дисање.
Ви већ знате нешто о чувању органа за дисање. — Органи за дисање могу да озебу. Ако плућа озебу може да се добије запаљење плућа. Може да се добије и запаљење плућне марамице. Мој брат тешко дише на нос, већ више дише на отворена уста. Зато често добија крајнике. Ја се ујутру при умивању увек поквасим по грудима хладном водом па се трљам убрусом док ми не поцрвени кожа. Ја свакога јутра дубоко дишем крај отворенога прозора. Треба да се: ради и гимнастика на чистом ваздуху. Исто тако и соколске вежбе. Треба често излазити у шуму, јер тамо је чист ваздух. — Има једна опасна плућна болест. — Којаг — Туберкулоза. Један мој рођак 6олује од туберкулозе. Он много кашље и пљује. Лекар је наредио да
пљује само у пљуваоницу да се не разноси болест, — Не сме се пљувати свуда, јер се тако разноси туберкулоза а и гадно је кад се: свуда пљује. — Општина кажњава ко пљује свуда. Моја сестра учи
за лекара, она каже ко хоће да је здрав треба да је што више на чистом ваздуху.
Задаци.
Нацртајте органе за дисање! — Израдите душник и душњачке: цеви од пластилина!
Кад пођете кући идите брзо и запазите како дишете тада!
Код куће измерите помоћу конца обим груди кад уздахнете: вездух, кад издахнете ваздух, кад дубоко дишете и издишете!
Мере за површину Рад у |/ разреду основне школе
од Милорада Џудовића, учитеља у Милошевом Брду
Многе сеоске школе не располажу скоро никаквим наставним средствима па ни метарским мерама нарочито мерама за површину, те се ове више површно и вербално изучавају.
Некако сам успевао да са ђацима обрадим: метар, килограм, литар па и километар, свакако због тога што су деца имала прилике: