Učitelj

Драмско изражавање код деце 685

ске путем снажне експресије, на неки начин, и саопшти. То активно изражавање не мора бити чисто техничког обележја, него може уз осећање инспирисаних покрета да се да у сликама постављених ситуација и у сукобљавању различитих карактера. Једино на тај начин, попунио би се још један очигледан недостатак и велика празнина данашњег школског образовања за уметност. Уосталом, успостављањем правилног континуитета између драмског изражавања пре школе и после у њој, не би се ниуколико реметио онај формулисани смисао уметничког нагона, који је највећа тековина читавог живота пре школе, на основу кога свакодневно закључујемо да су деца одиста генијалне способности. Све то, дакле, има најшире примене у школском животу, а нарочито у неговању и афирмирању читавог комплекса уметничких доживљаја. Јер, најзад, откуда ће један ђак показати бољи успех у позоришном комаду, када је драмско изражавање у њему паралисано многобројним дефиницијама из граматике и рачунице, а његова свест набијена штурим сликама из моралних и интелектуалних чланака из читанке»! Такви ђаци истина „одиграју“ улогу, али без снаге потпуног уживљавања у ситуацију и уосећавања у личност, коју интерпретирају. Деца нису више генијална, и нису више велики глумци свога бившег позоришта!

Један добар део градива у школи бива осуђен на најбржу смрт само из разлога што се једнострано и сасвим недовољно утисне у дечју душу. То су све оне многобројне приче из чи. танке, из којих се деца уче врлини, поуци и уметности. Затим, велики број догађаја из историје уместо да подвуку јасну линију најинтензивнијих стремљења минулих генерација, они код деце стварају конфузност свакојаких претстава. Такав је готово случај и са целокупним наставним градивом, које може да се пластично прикаже у стварним личностима, догађајима и ситуацијама. Поделом улога, ово градиво бива оживљено, и по сили очи“ гледности и узимања личног става у њему, мора интензивно И изразито да делује. Дефиловањем многобројних лица пред очима малих гледалаца, у сукобљавању различитих темперамената, ситуација постаје сасвим разумљивија и у исто време ближа њиховој психологији. Јер деца воле акцију у којој и сама учествују па ма и у туђим улогама. Њима нимало није тешко да се уосећавањем пренесу у личност коју играју. Због тога, целокупно наставно градиво, које може да се драмски прикаже, треба изнети пред децу. Истина, за све ово можда се нема времена, али довољно је упутити и заинтересовати децу на могућност оваквог извођења, па ће сама она, у слободним часовима, најлакшим путем да га оживе.

Поред оваквог начина обрађивања једног знатнијег дела материјалне наставе у школи, деца се путем драматизације, као

~ ~ : у