Učitelj

750 Бранко П. Сучевић

да нису били инструктивни. Они су то могли бити и били су наравно у свом смислу. Они су своју дужност обављали онако како су прилике захтевале, а друкче тада није ни било могуће.

Данас, не само да немамо ми, па ни други, једне израђене педагошке теорије ни праксе, него их имамо на располагању безброј. Сетимо се само назива: школа рада, активна школа, школа по мери, конституционална школа итд. Но и од свих тих праваца и убеђења није данас, уз најбољу вољу, могуће рећи шта је код нас могуће и шта је за нас најбоље. Само је јасан факат да сваке прилике траже своје наставне методе.

Ту није могућ надзор у старом смислу. Ту треба нешто друго — то је, такође, јасно.

2) Наш је учитељ данас друго нешто него старији. Старији је добивао у школи Хербартову схему и имао да је примењује. Тада је школа могла да изради, за те прилике, потпуног учи“ теља. Данас је то сасвим немогуће. Немогуће је за кратко време школовања у учитељској школи данас дати потпун, ма и летимичан, преглед свега онога што се зове речју „савремена педагогика“. Акутно је питање спремање учитеља на универзитету. Но, да не скрећемо с предмета задржимо се на констатацији да данашњи учитељ, при изласку из учитељске школе прво: износи далеко више спреме него што се износило пре, друго: да је та спрема, силом прилика, непотпуна и незаобљена да је то, управо једна. доста шарена слика о оном што би требало да буде један радни систем и метод.

Па и да није тога, и кад би учитељ износио прегледну слику из школе, ми данас не сматрамо да је живот дошао у завршну фазу, да је он „круна стварања“. Ми смо осведочени да је живот, па и школа, подвргнут сталном напретку, еволуцији. Тако и учитељ, тек после школе, тек у практичном животу има да се даље израђује, да се изглађава и наново формира, према приликама у којима је и према задацима који су му постављени и које поставља сам себи. Он мора да изграђује себе, свој рад, своју школу, своју околину, да доприноси и науци и народу.

Да ли је ту могућ надзор у оном смислу у ком се обично узимље и схвата»

Стоји још један факат, а тај је да је учитељ, и стари и млади, осим изузетака, тежио увек напред, у боље. И данас видимо цео низ покушаја да се у дело проводе начела модернија, савременији методи. Ко то не верује нека зађе по селима па ће се осведочити и сам. Само је тај рад несистематски, без потстицаја (често се и сузбија и то због несхватања, из респекта према освештаној схеми и шаблони).

3) Наша је земља пространа, у њој су разне географске (климатске, теренске...) прилике, разне етнографске, привредне прилике. Према томе је потребан и различит наставни рад. —