Učitelj

770 Др. Сергије Хесен

толико снађу у финесама марксистичке педагогике> Да ли су они могли и приближно разумно да примене методе „новог васпитања“ у њиховом комунистичком тумачењу и шта се добило од тих метода, када су их сви они примењивали следујући принуди надлежне власти» Пре него што се говорило о новим методама, совјетском наставничком омладинцу довољно је говорити о елементарнијим педагошким истинама. О томе нам дају диван доказ: „Методичка писма наркомпроса“ и неки његови циркулари за 1931/832 школску годину. Уместо да му говоре о открићима марксистичке педагогике и о њеној разлици од „буржоаских“ теорија „новога васпитања“, ми у њима налазимо овакве савете: „Школске одаје морају се добро проветравати“, „Ученици морају бити научени да тачно врше хигијенске прописе (чишћење обуће пре уласка у школу, умивање Рруку пре обеда итд.)“. У свима школама, које раде са две или више смена, млађа деца морају доћи у прву смену“. „После девет часова увече забрањују се сви колективни радови ученика првог и другог ступња, како у школској згради, тако и ван ње“. У дечјим вртовима „под се мора потирати влажном крпом двапут дневно“. „Прашина се мора брисати са стола, столица и прозорских перваза сваког дана, а једном у декади и сав намештај, врата и первази од прозора морају се сапуном опрати“ (Упореди „Билтен, 1932 г., стр. 163, 388). Културни поход 1929—31 г, не само да је сасвим прогутао квалитет совјетске школе, већ заједно с тим и сву проблематику марксистичког образовног идеала. Он је довео до такве елементаризације педагошке стварности, да се изгубила могућност за ма какву педагогику, па и марксистичку.

Рестаурација старе школе

Рестаурација старе школе почела је у јесен 1931 г. тако званим „историским“ „декретомцдквкпПо основној и средњој школи“ од 5 септембра 1931 године. Овим декретом одмах, у самом почетку нове школске године, били су укинути сви наставни програми од 1930 г. Уместо укинутих програма свима наркомпросима савезних република било је наређено, да хитно израде нове програме, у којима се „мора обезбедити тачно оцртан круг систематизованих знања (матерњи језик, математика, физика, хемија, географија, историја), да би се од 1 јануара 1932 г. почела да изводи настава по новим програмима“. У исто време декрет је наЛожИО, „да се поведе одлучна борба против лакомисленог методичког протекторства, нарочито оних метода, који нису претходно проверени на пракси, као што је био случај у последње време са применом „метода пројеката“. Антилењинистичка теорија „умирања школе“, која је гледала да узида у основе свега школског“ рада тако звани „метод пројеката“ фактички је рушила школу“. Према том ставу,већ се одређено тражи, да се „сав друштвенопроизводни ученички рад потчини наставним и васпитним циљевима школе“,