Učitelj

Нова школа 27

кроз школу и живот припрема. Зато, поред принципа рада и живота, принцип заједнице мора да нађе своју пуну примену у Сваком савременом васпитању како школском тако и ваншколском, у интересу и појединца и целине.

После овде изложених разних струја и праваца нове школе на основу наведених принципа, може се лако приметити, да се у пракси тешко можемо снаћи а још теже остварити оваку нову школу, која се у најсавршенијој форми, бар за сада апсолутно не може у потребној потпуности извести. Ово би могли да кажу само они који нову школу замишљају шаблонски, али не и савремени педагози и напредни школски раденици који је схватају као идеју. Ова излагања нам пружају само једну општу педагошку оријентацију, из које се може видети у ком правцу данас тежи педагошка теорија и пракса. На основу тога ошштега стремљења и многобројних практичних покушаја ми можемо да одредимо која струја или који правац нове школе најбоље одговара потребама наше народне и државне заједнице у садашњим приликама. При томе треба правилно проценити која се струја и уколико може провести као шира школска организација под садањим односно даним приликама, околностима и потребама индивидуалним и колективним у нашој социјалној заједници. Оно што се може одмах провести или постепено организовати треба стварно и учинити, а оно што се не може, нека нам остане као потстицај и опомена у коме правцу треба даље да радимо и тежимо, а никако да служи за нека разочарења или да изазива клонулост у раду. Идеја нове школе и савременог васпитања треба увек да нам лебди пред очима, како бисмо, кадгод нам се пружи могућност ма и минимална, нешто у томе духу применили или бар покушали и у својој школи. Напредни наставници, који буду наишли гдегде на изузетно повољне прилике за рад, могу из своје иницијативе свакако да учине много више но остали који раде под обичним и често доста тешким приликама.

Нова школа базирана на принципу рада и живота у духу заједнице свакако одговара и садањим потребама наше народне заједнице, која баш кроз школу тежи правилном развијању и потпуном формирању јединственога духа југословенске народне заједнице и културном подизању нашега народа. Зато, прихватајући идеју нове школе у духу васпитне животне и радне заједнице и радећи на организовању живота и рада, наставе и васпитања у овом духу, уколико то где прилике омогућавају, ми ћемо свакако највише одговорити и савременим васпитним и образовним потребама наше народне заједнице и тиме се достојно одужити своме народу, као и свом наставничком и васпитачком позиву.

Д-р Влар. Спасић, професор