Učitelj

449 Јов. П. Јовановић

лама за нормално развијену децу, која имају артикулисане гласове, у многим напредним земљама обука школске деце у пи«смености, или прва обука деце у читању и писању, изводи се на други, новији, рационалнији и много целисходнији начин.

У многим напредним земљама стоји се на гледишту, да су деца пре доласка у школу обучена у усменом говору у родитељској кући, а да су у школу доведена зато да се у њој обуче У писању, и да према томе елементи у обуци школске деце у писмености не треба да буду гласови, већ писмена или слова.

Овако је још пре 10 година схваћен задатак родитељске куће, или прави задатак школе и циљ ове наставе у њој у Бечу од стране једне групе бечких учитеља. Учитељи ове групе ста„ли су на гледиште да елементи ове наставе нису гласови, већ писмена или слова, па су доследно томе израдили и нов буквар за обуку школске деце у писмености. Тај буквар, или помоћна жњига на извођење обуке деце у писмености, носи наслов: »Млепег Ктдег егајеп Висћ. Егатђеећ уоп ејпег мјепег ЏсћгеггетејтзсћаТ. — РЕбг Јигепа чпа хојк. Меп—Гегрде—Мем ЈотК. (Бечка дечја прва књига. Израђена од једне групе бечких учитеља. Штампа се у Бечу, Лајпцигу и Њу-Јорку).—

Извођење прве наставе читања и писања у немачким школама по методу, за који је подешен овај буквар, нема никакве везе и никаква посла са гласовима, већ само са писменима као «елементним писмености,

Слова или писмена, као елементи ове наставе, груписана «су по сличности, а ради лакшега и успешнијега извођења обуке у познавању и разликовању појединих писмена за прву обуку узета су писмена најпростијега облика, састављених из простих или једноставних црта и без икаквих украса. Пошто су слова груписана по њиховој сличности, то чини да се деца у једној лекцији, или за време једнога школскога часа, обуче да познају и разликују више писмена или слова одједном. Место да се утроше три часа за познавање и разликовање слова И, Н и П то се изведе у једној лекцији, или за један час, што није нимало тешко кад се деца упуте да уоче и разликују међусобни положај трију правих црта из којих су састављена ова три писмена, а према основним идејама познате методе Марије Монтесори. _

На овај начин деца се на лак начин и за кратко време обуче у познавању, разликовању и шчитавању писмена, да би остало довољно времена за вежбања ради постизавања крајњега циља ове наставе, а то је лако и тачно читање и лепо ин правилно писање.

Бечки буквар који служи као помоћно срество за извођење почетне наставе читања и писања по овоме методу, по коме се за елементе ове наставе не узимају гласови, већ писмена, није дело једнога писца, већ дело које је постало ко-