Učitelj

О методама почетне наставе читања и писања 443

ективном сарадњом једне групе школских радника. Употреба његова одобрена је од стране министарства просвете у Бечу. Издаје се не само у Бечу, већ још и у Лајпцигу и Њу-Јорку, што значи да служи за све школе у свима земљама где живе Немци. Кад се свему овоме дода и то да су Немци добри педагози, онда је неоспорно тачно: да је овај нови немачки метод извођења ове наставе у истини рационалнији и целисходнији од свих пређашњих метода, и да у истини преставља једно знатно олакшање извођења ове наставе и за ученика и за учитеља, а притом се осигуравају и знатно бољи резултати.

Све то скупа узето значи да је метод по коме се изводи почетна настава читања и писања у нас у истини застарео, нерационалан и нецелисходан. Кад се ова настава изводи лако и успешно већ кроз дуги низ година у немачким школама, по овоме методу, по коме елементи ове наставе нису гласови, већ писмена, онда је до очигледности јасно: да је причање о купању прљаве деце, о извођењу ђака у ходник да тамо плаче, дување у свећу и намештање уста да би се могао изговорити овај или онај глас, само једна бесмислица и бесциљно трошење времена, пошто се, као што је напред показано, ова настава може изводити и лако и успешно и без свега овога.

У немачким школама елементи ове наставе нису гласови, већ писмена, али се у другим земљама отишло и даље. Има земаља у којима је метод извођења ове наставе подешен тако да се при извођењу ове наставе не узимају као елементи ни гласови ни писмена већ целе речи. То је тако звани глобални метод за извођење прве обуке деце у писмености. Ово изгледа доста чудновато и невероватно, али кад се ствар добро и Јасно престави и детаљније изложи, па ствар довољно упозна, онда се види да се прва обука деце у писмености може лако и успешно изводити и по овоме методу што ће бити детаљније изложено у одељку о томе.

БЕЗ

Тежња школских радника да се извођење ове наставе што више реформира, усаврши и олакша и за ученике и за учитеље, а притом осигура и што бољи успех у овоме школскоме раду, опажа се код наших учитеља из свих крајева наше земље. Из те тежње потекла је и израда нових буквара у свима крајевима наше домовине.

У пређашњој Словенији до 1813 г. почетна настава читања и писања изводила се у тамошњим школама по букварима или уџбеницима за ову наставу који су били израђени на основи гласовнога аналитичко-синтетичкога метода помоћу нормалних речи, т. ј. на истој основи на којој су били израђени и први модерни буквари од Натошевића и Чутурила за школе