Učitelj

„Теорије пи. принципи“ 701

рање све новијих и новијих „теорија“ из разних области сазнања је толико да се данас може говорити о читавим „теоријским“ — поплавама. И што је у овој појави нарочито карактеристично, многе се „теорије“ бркају са „принципима“, јер се многима чини да свака „теорија“ треба да значи и неки нов научниили животни принцип. То иде тако далеко каткад, да многа тумачења извесних појава и односа прелазе у право —- мистифицирање. А кад већ дође дотле онда се опрезност намеће сама собом.

Може се дакле, пожелети чистија ситуација у употреби појмова „теорије“ и „принципи“.

2

По нашем схватању није тешко пронаћи основну, битну, разлику између појмова „теорије и „принципи“.

Теорије су дело људских руку, дело чистога разума, интелекта (гасјо). Оне се нарочито стварају, рационално формирају и као такве оне су ван ствари и ван људи ма колико стваране од људи. Принципи, напротив, леже у стварима, у људима, у основи, у дубини независно од човека и његове слободне воље. Они се не стварају, не измишљају. Принципи се — от" кривају, налазе. Они су „откровење“, библијски речено или „ствари по себи“ — философски речено. Вечни и непроменљиви. Теорије су апстракција, принципи — акција. Теорије су изнад ствари и често дело имагинације. Принципи су ствар: ност и живот.

Једна теорија, ма колико логички изведена, често постоје — лаж, док су принципи увек истина. Теорије и о једној ствари могу се мењати: данас важи једна, сутра друга.

Код принципа то никада није био случај.

8.

Теорије су потчињене принципима тј. из откривених принципа треба да истичу теорије. Међутим, у животу то није увек случај, већ обратно; из једне често погрешно постављене теорије вештом дијалектиком ствара се — „принцип“. Отуда колико „теорија“ толико и „принципа“. Права размера, међу“ тим, овде се не може поставити. Теорија може бити много и што је, најинтересантније, о једној истој ствари или појави може бити више разних и противуречних „теорија“, док се из једног елемента, по правилу, извлачи само један принцип. Принципи имају особину уједначавања, свођења, упрошћавања.

Религија, на пример, све појаве у крајњим конзеквенци-

јама своди на један принцип, на једну идеју — на идеју Бога.

4. Теорије се по правилу стварају чисто спиритуалистички, спекулативно. Оне могу бити логички изванредно конструисане,