Učitelj

710 Милушин Вучевић

друго гвожђе» (Магнет). Учитељ показује деци гвожђе у облику потковице густо омотано са жицом, чији су крајеви сем омота дугачки до два метра. Да ли је ово гвожђе магнетично> (Није). Зашто није» (Јер не може да привуче кључ). Учитељ објашњава да се омот од жица назива калем. Ова се реч исписује на школској табли. Учитељ укопчава крајеве овог калема односно жице са галванометром кога обеси на школској табли, и тражи да деца сама описују његов поступак. Сад пазите добро шта ја радим, да би и ви исто могли поновити. Учитељ у неколико махова наизменично примакне и одмакне јак магнет калему у коме се налази немагнет. Овај немагнет се налази на столици која је пред школском таблом. Приликом примицања и одмицања магнета калему односно немагнету, сказаљка се на галванометру помера на десно кад примакнемо а на лево кад одмакнемо магнет.

Овај опит понове неколико ученика сами. Шта се мери

галванометромг Зашто се сказаљка на галванометру померила на десног Када се сказаљка померила на десног Када се сказаљка понова повратила на своје старо местор Када смо магнет нагло примакли калему што се развило у калемуг Да ли је била та развијена електрична струја јака» Да ли је та развијена електрична струја трајала дуже времена» (Није). Него» (Тренутна). Па кад је трајала само тренутак како би је назвали» (Тренутна струја). Ово се исписује на табли. Ко је од вас телефонирао2 Ко је слушао разговор на телефону2 Чиме си слушао разговор» Наставник показује две телефонске слушалице везане жицом од 60 метара. Зашто су слушалицер (Да чујемо разговор). Чиме су спојене ове две слушалице» (Жицом). Учитељ објашњава да се слушалицама не само слуша разговор, већ се на њима може и да говори. Шта ћемо после да чинимо Како се зове ова справа која преноси разговоре» (Телефон).

Учитељ раставља једну слушалицу а један од ученика другу, затим деца описују сама делове из којих се састоји овај најједноставнији телефон. Учитељ а и ученик показује мембрану. Каквог су облика ове плочице» (Округле). Од чега су2 (Од гвожђа) Учитељ угиба мембрану а то исто чини и други ученик. Зашто се могу ове плочице да угибају 2 (Танке су). Објашњава да се ове плочице зову мембране а један од ученика исписује ову реч на школској табли. Затим се скрене деци пажња на два магнета омотана танком жицом. Шта је овог (Магнети) Откуд знаш да су магнетир (Привукли су пера). Чиме су омотани магнети» (Жицом). Како се зове густ омот жице» (Калем). Где воде крајеви жица ових калемар (У овај други телефон).

Пазите шта ћу ја да радим. Учитељ узима једну слушалицу са жицом од 2 метра и укопчава је са галванометром,