Učitelj

Неколико мисли о новом наставном плану 225

духовно интересовање дечје има да се оживи у њиховим слободним разговорима. — Томе нови план не поклања довољно пажње. Овде има да се развија самостално дечје мишљење и делање. Веза са свима осталим наставним предметима мора да почне од језика. Он ће повезати све предмете у природно јединство, у једну област. Читаначко штиво треба да буде одређено и да показује свет у стварности. Добро је што је земљописна настава добила још један час више, а требало би да буде 6 часова. Дете од малена мора добро упознати и заволети своју отаџбину. Мора бити бољи избор градива из астрономске и физичке географије. У ШП разреду говори се о сунцу, а о земљи вишта. У ТУ разреду нека се уче детаљно све бановине, а суседне државе нису за овај разред. Ово је на вишу народну школу. Док се добро не упозна отаџбина не учити друге земље.

Бољи избор и распоред градива треба да се изврши и у природним наукама. У новом наставном плану понављају се многе методске јединице. Неприродно је да се у једној години учи о извесним животињама, а у другој о њиховом животу у разна годишња доба или о њиховом односу према средини. Зар се ово може једно од другогга одвојитиг О органима човечјим боље да се учи у ТУ разреду у вези са поукама о здрављу, а у Ш разреду може да се учи о пчели, свиленој буби, гљивама итд. Добро је што је рачунска настава добила 18 часова. Само би се и овде распоред градива морао да изведе природније и практичније. У Ш разреду у тачци 2 каже се: „усмено и писмено рачунање у све четири рачунске радње“, а одмах у тачци 3: „дељење само једноцифреним делитељем“. У ТУ разреду морају се деца оспособити у дељењу и са вишецифреним делитељем, па тек онда да се уче разломци. Практична привредна знања не треба одвојити од природних наука. Овако се не може да спроведе укупна настава. Уопште овај план не претставља неку органску целину и не види се концентрација око националне груне предмета. Ова група предмета мора се истаћи ако желимо да наше духовно и морално јединство буде што пре остварено. У вези са овим добро је што је у настави певања подвучено да се певају родољубиве песме које уздижу дух народног и државног јединства. Само избор песама мора да обухвати све наше крајеве. М настава цртања овоме помаже. Ту морају бити заступљени национални мотиви и орнаментика. Илустрацијама дати више места, јер то вежба не само спољашње, већ и унутрашње око, тј. мишљење и машту.

Добро је што је код цртања наглашено да ово мора бити „принцип за све наставне предмете“.

Код лепог писања углавном је истакнут циљ, а наставници нека се старају да спроводе ово кроз целу наставу,

Телесне вежбе по соколском систему морају имати одређенији и шири обим.

Што се тиче науке о вери требали бисмо да чујемо коју реч и од наших вероучитеља.

Учитељ : 15