Učitelj

Метода нашег педагошког становишта 259

ПСИХОЛОГИЈА И ПЕДАГОГИКА

Метода нашег педагошког становишта

— Наставак предавања „О универзалитету и диалектици појма образовања», штампаних у „Учитељу“ ове године. —

— ОА Др. А. Либерта, професора Универзитета у Београду —

Из пређашњих излагања види се јасно у коме смислу ми морамо да разумемо појам васпитања и образовања.

Јасно је да ми овде не схватамо појам васпитања и образовања у једноме специјалноме смислу већ у мешафизичкоме пи универзалноме. Што значи да је проблем васпитања по нашем мишљењу на првоме месту један животни проблем, један проблем стварности, заправо, он је прави живошни проблем и проблем сшварносши.

Али се истовремено из наших излагања истиче још једна даља и важнија тачка. То је одлука за методу. Ми хоћемо овде да радимо на педагогији у филозофскоме смислу, те ће наша метода бити дакле нужним начином филозофска.

Шта то значи» — Да ли постоји једна јединствена и опште призната филозофска метода» Често се филозофи гложе по томе питању или се задржавају нејасним нагађањима. По моме мишљењу без разлога.

Филозофија стварно располаже са једном јединственом и аутономном методом, која се јасно види из идеја и појма филозофије. Шта је филозофија» — Сазнање о ономе што у истини постоји из његових нужних узрока и цењење ових узрока бића а тиме и самога бића са гледишта једне више идеје.

Као образложење бића, филозофија је увек метафизика и онтологија; а кад садржи и ствара вредности онда је увек аксиологија.

Ми можемо место израза „образложити“ да употребимо израз трансцентенталан. Овај назив је Кант начинио опште познатим. Али ствар не потиче од њега, јер је метода образложења била примењивана од вајкада у филозофији. Она је стварно дело свију великих филозофа. Шта је друго Платонова шеорија идеја него образложење појава помоћу идеја, или Декартов рационализам друго доли образложавање истине помоћу мишљења, или монизам Спинозе друго доли образложавање појединости из јединства супстанције, или Хагелов панлогизам друго доли образложавање феномена из стваралачког духа.

У исто време спаја се у свакој филозофији са тим образложењем и једно иманентно стварање вредности, дакле једна аксиолошка радња. Било би јако интересантно и важно да се једном