Učitelj
Библиографија 317
Кадпег Ојокаг: Мууој а апезт зопизауа 5КоОјУУЕ. | 41 1929 (пак. Зних), П. а! 1931 (батге), Ш. 1933 пам!. Сезке Обсе Остејзке. — Отокар Каднер је наследник проф. Дртине на Прашком универзитету и један од највећих организатора педагошких тежњи чешкога друштва. Његова књижевна делатност, која је необично велика, дала је до сада три велика дела: 1) Оефпу редасогтку (Историја педагогике, у три свеске); 2) 2АКаду обеспе редасошку (Основи опште педагогике, у три свеске и напослатку монументални рад 8) Уууоја дпебт зоизјаџа 5Ккој5фУ1 (Развиће и организација савременог школског система). Необично снажно развиће националног школског дела у свима земљама од 18 века, побудило је Каднера да тај развој и опише. Први део овога рада описује развиће школске организације у бив. Аустро-Угарској. Други део описује школску организацију у државама које су се образовале после распадања Угарске. Трећи део описује школску организацију у осталим европским државама, нарочито у Француској и Италији. Овде је изложена реформа основне и средње школе у Чехословачкој. Друга свеска трећег дела говори о организацији школа у државама Балканског Полуострва, Русије, Сједињ. Амер. Држава и Јапава.
Ово заиста дивно дело ваљало би да нађе преводиоца и изпавача и на нашем језику. Ф. П.
5еатвау Ко: Швбокја уусКкоуатша. Хагуз родгеслкоуу. МЛлдашеагигће, гпиетопе 1 ротпоХопе. Тот Га П. Емом. Рапзуотџе уудајлтсуокајагек зхкојпусћ 1934. — Заједно са публикованим у 1929—80 „Изворима за историју васпитања, у две свеске, овај рад краковског професора Станислава Кота претставља једно од најбољих дела светске педагошке литературе и уједно дивно средство за изучавање историје педагогике. Овај рад намењен студентима виших школа, одликује се необичном тачношћу и краткоћом излагања а писан је на основу извора из прве руке. Ту је, на пример, историја педагогике у Пољској први пут потпуно изложена у вези са осталом европском педагогиком. Овај рад проф. Кота допуњен библиографијом, претставља уједно и једно првокласно научно средство. Желети је да неко од наших колега, који добро познају пољски језик, што пре преведе на наш језик одељак о пољској педатогици. Тако. ћемо много урадити за словенско просветно упознавање. С.Х.
Проф. Д-рљ П. Цоневљ: Теори: на Образованието (Дидактика), Софин 1933, ср. 80, стр. 96. Цена 35 лева. — Теорија образовања је „скраћен, корегиран и допуњен рад његове велике књиге Теорија и пракса образовања“. У овако скраћеном издању делце хоће да послужи и као користан увод за ученике учитељских школа и наставнике средњих школа. Пошто „образовање све више постаје друштвена неопходност и најрадикалније иако обилазио друштвено средство за преображај, то и педагошка култура буди све веће интересовање код руководећих друштвених фактора. Да задовољи ту потребу ово упутство у гранипама школског програма излаже савремену педагошку мисао, с којом се оплођава свакодневна пракса наставника“. Делце је подељено на ове одељке: Увод. А. Образовна телеологија. Б, Садржај и средства образовања. В. Образовна аналитика. Г. Образовна методологија. Д. Ходегетика и Е. Организација школа. На крају је кратка библиографија бугарске и руске педаг. литературе. Ово маркантно делце видног бугарског педагога требало би да угледа света и на нашем језику.
М. Р. М.
||
Методика помоћне књиге и уџбеници
Б) Домаћа књижевност
Петар Митропан „Руски писци“ 160 стр. — Г. Петар Митропан уредник“ „Јужног прегледа“ и лектор факултета, издао је пре неког времена једну збирку чланака, под насловом „Руски писци“. Сам писац у напомени говори, да је он ове расправе штампао раније у разним већим часописима почев од 1921 год. Па ипак је добро урадио, што је те своје чланке покупио и издао у једној књизи;