Učitelj
Поводом новог наставног плана и програма за осн. шк. – 375
Знам из сопственог искуства да наставнику није ни мало згодно да рад по неком новом наставном плану и програму куша с децом, која су већ годину, две, три радила по неком друкчијем наставном плану и програму. Исто тако искуство ме поучило да је овај посао још тежи, ако се наставнику евентуално уручи одељење с којим су већ, пре тога, радили други наставници, које већ има своје одређене, формиране и укорењене навике и утврђени начин рада, и у коме је, можда, дечје интересовање у корену убијено и замењено принудом.
Рад по једном новом наставном плану и програму и на један нов начин могућ је само с потпуно новом децом, а нес децом код којих је најглавнији и једини мотив који их на рад покреће, страх од казне.
3) Наставнике, којима се поверава специјална и деликатна дужност да нови наставни план и програм примене на један нов начин, ваља ослободити, разрешити свих других дужности. Исто тако ове наставнике ваља ослободити сваког туторства и дати им слободу и потпуно одрешене руке у раду. Ти људи морају добити и времена и могућности да се могу потпуно посветити тој специјалној дужности својој, а не да се растржу на стотину страна и да им све друго буде и прече и главније од ове специјалне дужности, која им је поверена. Да би у потпуности одговорили својој дужности, ти наставници апсолутно мораје да студирају и нови наставни план и програм и нове наставне поступке и све остало што је у вези с овим. Због свега тога наставник мора да буде потпуно свој, потпуно прибран, потпуно миран.
4) За примену новог наставног плана и програма и испитивање нових наставних метода и поступака ваљало би одабрати оне учитеље-ице, који су сеиу школској и педагошкој књижевности и у својим одељењима истакли и афирмирали као одлични и спремни наставници и познаваоци и одушевљени поборнипи нових педагошких идеја, праваца и стремљења. У случају пак да се поступи као сада, и тај тако важан и деликатан посао поверава свакоме (па ето и мени), без обзира да ли су ти људи и дорасли за извршење тога задатка, онда је неопходно потребно дати тим људима и извесна упутства, извесне директиве за рад, потребно је поставити им задатке, које они треба да реше, питања на која треба да одговоре. Из сопственог искуства знам да је незгодно пустити људе, као сада, да сами лупају главу и узалудно лутају, незнајући шта се од њих очекује и шта треба заправо да пишу. Истина је да би наставници, и поред постављенога задатка износили и своја особита запажања, али сигурно је да би и те њихове личне опсервације и рефлексије стојале у уској везис оним што је напр. Министарство просвете маркирало као главни циљ експеримента. Овако може се десити да ми пишемо о свему другом само не о ономе што је главно и битно, само не о ономе што се од експериментатора очекује; а у том случају циљ је промашен и експеримент пропао.