Učitelj

Хроника

Књига г-ца Јанковић, која садржи прву нашу теорију и описе сто оригиналних народних игара из разних југословенских крајева, служи за примену и основу за проучавање наше фолклорне игре.

559

Поручује се на доплату Подринска, 41 Београд, или преко Поштанске штедионице чековни рачун 56910. Цена 35 динара са поштарином.

6) Страна

ЧЕХОСЛОВАЧКА Интернационална летња школа. Пета _ интернационална професионална

летња Васпитна школа која је одржана у августу 1934 године окупила је 130 чешких; француских, белгиских, швајцарских, холандских и немачких слушалаца. Предмет обраде био је слободна активност детета и група школске деце и искоришћавање овог метода за формирање социалног смисла и селекцију. На конференцијама се такође расправљало о школској политици у Чехословачкој. Све те конференције биће публиковане у часопису бироа 5 Р.У.Е.

Физичко васпитање. — 1. фебруара 1984, Министарство просвете је донело одлуку о предвојном васпитању у средњим и грађавским школама уколико оно чини физичко и грађанско васпитање. Нови гимнастички програм настоји да култивише код ученика физичке или психичке капацитете које захтева народна одбрана. Средњешколске девојчице морају такође да буду припремљене — у смислу који одговара њихову интересу и у специјалној намени жена у санитарној служби Црвеног Крста, — по важнијим питањима народне одбране.

Школски радио. — Систем школског радиа је усавршен. Од почетка школске године 1934—1935 он даје три степена недељне емисије. Први за разреде од 1ве до 2ге године, други за разреде од Зће до 5-те године, трећи за разреде од 6-те до 8-ме године и за више основне школе. Осим чешког и словенског програма даје се сваке недеље по један програм за ђаке немачког и један за ђаке маџарског језика.

Педагошки стаж. — Да би запослили што већи број кандидата у основној и средњој настави, објављен је један министарски декрет према коме могу ови да буду примљени у школску службу као „аспиранти“ (стажери). После три месеца неплаћеног стажа, почињу добијати извесну награду; кад наврше две године стажа, они могу бити провизорно наименовани а касније постављени.

ШПАНИЈА Средњешколска настава. — 29 августа 1934 објављен је декрет о новом плану

средње наставе. Трајање школовања продужено је за једну годину (7 место 6) са. обавезним полагањем мале матуре на крају 5-те године, која даје право на пријем у нормалну школу. Минималне године за пријем у средњу школу су фиксиране на 10 година, а за излазак 17 година. Декрет предвиђа један пријемни испит, један испит на крају треће године, један испит на крају студија, чији жири подразумева осим професора средње школе и два професора универзитета.

Школске екскурзије. — Мадридска општина понудила је свима школама једну субвенцију од 50 пезета по разреду, одређену за екскурзије изван града по завршетку године; 20 пезета по разреду за визите и шетње по граду и 2000 пезета општини сваког кварта за организацију школске свечаности на крају године. Захваљујући овим субвенцијама и другим улозима, велики број мадридских школа учиниле су посете Ескуриаму, Толеду, Севиљи итд.

ПОРТУГАЛИЈА

Школски уџбевици. — Званични бил. тен Министарства просвете, под управом Генералног инспектора приватне нас-. таве, (год. ТУ. број П.) објављује серију врло интересантног извештаја о уџбеницима португалског језика и литературе, француског, енглеског, географије, историје, математике, физике и хемије, природних наука, цртања, поднетих на конкурс за усвајање школских уџбеника за средње државне и приватне школе.

БЕЛГИЈА

Школе на слободном ваздуху. У недељу 8 јула 1934 био је освештен у Кок-сир-Мер (Сод-зиг-тег у присуству г. министра Местрио, [е Ноте ди Огоца а (Интимни кутак слободног ваздуха) за децу лијешких јавних школа.

Ова је институција функционисала још прошле године као летна колонија. Од сада, она остаје отворена у току целе године и примаће у кратким ·периодама (две-три недеље) све веће групе деце, која ту користе не само угодан боравак,