Učitelj

Полно васпитање 589

личност у биосоцијалну јединку непотпуне вредности, од којих треба истаћи: аутоеротизам, који се манифестује у разним видовима онанизма или мастурбације и психичког онанизма, нарцизам, садизам, масохизам, ексхибиционизам и хомосексуалност.

Да бисмо могли судити колико су распрострањене аномалије, навешћу статистику коју је извео Јакобсон: „Према подацима који су скупљени међу ђацима једне немачке и једне холандске више школе и међу радницима показало се да од 100.000 људи — 5.400 страдају од разних форми полних изопачености, од тога 1.500 чистих хомосексуалаца. Кад се ова статистика пренесе на Русију у њеним ранијим границама и при ранијем саставу становништва, открива се да је ненормалних у полном погледу имало 3—9.000.000 људи, од тог броја 2—3.000.000 хомосексуалаца“. Из свега што је досад изнето проистиче низ задатака у вези с полним васпитањем детета.

1. Први задатак полног васпитања своди се на то да се организује испољавање нагомилане енергије тако да се она, прво, до сазревања полног механизма не манифестује у напред истакнутим сексуалним формама изопаченог типа, и друго, у критичном моменту преображавања дечјег организма у здраву и потпуну личност у погледу полног живота, да би то испољавање сааувало омладину од опасности да остане изопачена због учвршћивања сексуалности инфантилног карактера.

Испитивањима Фројда и других утврђено је да испољавање нагомилане енергије у дечјем организму, која је сексуална по природи свога постанка и која тражи наслађивања, она може бити пренета и искоришћена на друге циљеве, чије се реализовање спроводи у форми наслађивања вишег реда. Овај процес Фројд је назвао сублимацијом. „Сублимирање — то је пренос задовољавања на виши стваралачки пут, замењивање нижих, примитивних осећајних стремљења задовољавањем радошћу вишег реда.“ (Залкинд). „На тај начин добија се — каже Фројд — знатно повећање психичке радне способности организма који се развија, и то повећање се добија искоришћавањем диспозиција које су саме по себи опасне.“ Свака делатност којој се деца, дечаци и младићи одају са задовољством, одушевљењем и радошћу, може бити сублимирана. Позоришне претставе, спортска занимања, колективне игре, забаве, уметничко стварање, разни видови друштвене делатности — све су то конкретне форме за сублимирање полне енергије. Овде младићски узраст треба да се уврсти у ону форму сублимације која се зове љубав.

На тај начин из стваралачке делатности преко које се врши сублимирање сексуалних наслађивања и формира се онај здрав укус према радости, одушевљењу и задовољству из којих и треба да се образује енергичан полни нагон и уживања потпуно развијене личности зрелог човека. Акт сублимације биће задовољен нарочито добро кад се истовремено задовољава дечја радозналост која се односи на полни живот, који се у њима буди,