Učitelj

590 П. М. Ивановски

као напр.: откуда су дошла деца, како су постали одрасли мајка, отац, ујак итд. Једном речи, полно васпитање мора садржавати у себи задовољавање дечје радозналости — полно обавештавање или образовање. „Детету се мора рећи истина, само истина, али не сва истина“, већ у оној мери у којој је дете може разумети и у облику који одговара његовом добу.

Због тога питање о узрасту од кога треба почети полно образовање, претставља собом нешто сасвим индивидуално: у једном случају то треба почети од десете године, у другом знатно: раније. Као опште призната форма спровођења полног образовања међу децом поменутог узраста треба да буду индивидуални разговори.

9. Други задатак полног васпитања састоји се у томе да се спасу они елементи омладине који су силом околности — утицајем околне средине — ступили на пут превременог задовољавања: сексуалних наслађивања. Колики је број такве деце» Ако се обратимо разноврсном материјалу који је прикупљен помоћу анкета међу школском омладином у Русији и у иностранству и посматрањем педагога и лекара, онда ћемо се потпуно уверити у то: да је тај број огроман: 30—40%/, савремене градске деце до 10—12 године онанишу и баве се разним активним полним изазивањима“ (Залкинд).

Осим тога, тој деци, дечацима и младићима треба уместо сексуалних наслађивања пружити могућност делатности која би потпуно апсорбовала њихове стваралачке снаге. Она оскудевају у специјалним педагошким мерама, индивидуално одабраним, које имају задатак да им се усади вера у њихове снаге, да се принуде да поштују своју сопствену личност и на тај начин да им се да у руке оруђе за борбу како би се сачувала од превременог полног живљења. Свака претња и застрашивање, репресије и моралне предике су штетне. Оне доводе до повлачења деце у саму себе и чак до неуроза.

3. Трећи задашак полног васпшшања — је помаћи момент почетка полног живота на доцнији узраст него што је то код народа који стоје на ниском ступњу културног развитка, чији рад и уопште друштвени живот не захтева знатно време за спремање за самосталан живот и стицање социјалног искуства. Ту спрему могуће је добити само онда кад личност располаже одговарајућом еластичношћу и пријемчљивошћу за васпитно - образоване: утицаје, којој је за стицање више квалификације потребно да се подвргне никако пре 23—-24 године од рођења. Међутим максимална васпитаничка пријемчљивост и пластичност одржавају се и трају само под условима сублимирања сексуалних прохтева. Хигијена истиче да чување невиности код девојака и младића помоћу уздржавања од полног живљења не само да није штетно, већ је биолошки и социјално целисходно.

Савремено стање биолошких закона, нарочито с обзиром на последње проналаске Штајнаха Воронова, објашњава да врло велику улогу играју, као органи унутрашњих секреција, полне