Učitelj

Развишак и организација бугарских народних школа ОН

год. било је основних школа у Бугарској 3719. Поред тога било је и 401 школа у вези са прогимназијама. Број ђака је износио 521.942, а број учитеља у основним школама и прогимназијама 13.155. Године 1931/32 било је 4631 школа са 645.305 ђака и 16.378 учитеља без наставника прогимназија.

Похођење школе из године у годину се стално побољшава.. Године 1928 бело је деце између 7 и 14 године 708. 872. од којих је полазило школу само 631.249. Читава војска малих од 72.623 (на селу 67.807, а у вароши 4876) била је ван школске наставе и васпитања. На 100 становника било је .3 деце дорасле за школу од кога броја је на селу ишло у школу само 11. Школу на селу походило је дакле 899, а у вароши 969. Узроци непохођења. школе су различни: некултура родитеља, абнормалност деце, велика удаљеност од школе, дечији рад, болест, недовољан надзор власти итд.

Прогимназија је виша народна школа; она је бесплатна иобавезна за сву младеж до 14 години. Она има три разреда. Ни у једном разреду број часова недељно не сме прећи 28, од којих су четири посвећена излетима у природу или у фабрике. Предмети су исти као и у основној школи; поред тога ту се учи старословенски, један од модзрних језика (француски, енглески или. немачки), бугарска историја, општи замљопис, цртање, физика, хигијена, хемија, народна економија, пољопривреда и ручни рад. На крају школовања ђак полаже испите из бугарског језика, бугарске историје, земљописа Бугарске и природописа.

У основним школама, прогимназијама и гимназијама ђаци се оцењују оценама од 1 до 6 најбоља је оцена 6, а најгора 1. У старији разред се прелази са оценом 3. Они, који имају мању оцену, могу полагати поправни испит највише из три предмета.

У општинама, где нема прогимназије, оснивају се допунски курсеви, обавезни за младеж до 14 године. М ови курсеви трају три године са школском годином од 1 септембра до 15 јуна. Настава је овде дневна, вечерња и недељна. У извесним општинама и поред прогимназије постоје једногодишњи и двогодишњи практични курсеви, диференцирани према средини (земљораднички, трговачки или индустриски).

У извесним прогимназијама у природним наукама је примењена лабораторна метода. Ручном раду, који се и овде предаје у вези са другим предметима, поклоњена је нарочита пажња. Литератури и бугарској историји је и по броју часова и у распореду дато видно место. Спискови књига ђачких библиотека извешани су у ходницима, како би ђаци за време одмора могли пробрати потребну литературу.

Године 1922 било је у Бугарској 1202 прогимназије, док је 1931 год. тих школа било 1643 са 6074 учитеља. Несумњиво један велики напредак у релативно кратком добу. Од 192.132 детета,