Učitelj
Најновији метод за извођење обуке деце у читању 629
што сеу речи Ја. кад се она усмено изговори, чују два гласа,
па се онда, кад се хоће да напише, морају написати два знака, којим се та два гласа означавају, бележе или пишу. Учитељ: Како се називају ти писани знаци, којима се означавају гласови кад се нека реч хоће да напише» Ђаци: Зову се писмена или слова. Учитељ:
Колико писмена или слова има у написаној речи Ја на таблир
Ђаци: У њој има два слова. Учитељ: Које је прво слово» Ђаци: Прво је то велико, бело. Учитељ: Који је глас означен тим првим
словомр Ђаци: Њиме је означен први глас у речи ја Учитељ:
Који је то глас» Изговорите га. Ђаци изговарају: /. Учитељ: А које је друго словог Ђаци: Друго слово је то мало, црвено. Учитељ: Који се глас означава, бележи или пише тим знаком или тим словомр Ђаци: Њиме се означава или пише глас а. Учитељ: А зашто је прво или почетно слово у овој реченици написано великим словом: Ђаци: Зато што се почетно слово у свакој написаној реченици пише великим словом. Учитељ: Колико се гласова чује кад
се реч Ја неће да напише, већ се она само изговори» Ђаци:
Чују се два гласа. Учитељ: Која су та два гласа Ђаци: То су
глас ј и глас а. Учитељ: Кад се изговори реч а да ли се
изговара један по један глас, т.ј. прво глас /, а потом и глас а, или се оба гласа изговоре спојено или заједно, одједном> Ђаци: Оба гласа се изговоре одједном. Учитељ: Како се глас ји гласа изговарају заједно или одједном» Ђаци: Глас / и глас а изговарају
се заједно или одједном ја. Учитељ: А како се слово и слово а у овој написаној речи на табли изговарају оба одједном» Ђаци: И слово | и слово а у написаној речи изговарају се оба од
једном а. као што се и гласови ј и а оба уједно изговарају
оба одједном ја.
Као што се види главни циљ који се има постићи извођењем овакве анализе, или разговора учитеља са ученицима, састоји се у томе: да ученици добију што јасније појмове о говору, читању и писању, т.ј. да се изговарање речи гласовима помоћу уста назива говор, да се означавање гласова у речима писаним знацима,