Učitelj
80 Станко Првановић
109 - 12 == 108: 4—27 - 3— 9: 540: 10 —540 3— 180: 5 — 86.
3) Делење с 20, 200, 2000..., 30, 300, 3000..., 40, 400, 4000... 20== Х 10, 3083 х 10, 400 == 4 хХ 100 итд. Према томе делим с 2,3, 4... и добијени количник још с 10 одн. са 100, с 1000 итд. 590: 40—350 : 4 =87,5 : 0 — 8,72: 30 - 200 30 : 2 == 15 : 100—0,15.
4) Делење с 25, 250.., 50, 500... Кад множимо с 25, ми множимо са !00 па делимо с 4. Сад није тешко показати деци да кад се дели са 25 онда се дели са 100 и множи с 4. 550 : 25 = 550 : 100 = 5,50 % 4=-22. 670 : 29 == 6,70 Х 4 — 27. Делимо с 50: тако да поделимо број са 100 и количник помножимо с 2. 625 : 50 == 6:25. 21250.
о) Делење 2 01, 6209... 0:01. 0,02. 0.003...
25 т : 0,2 т то значи да треба наћи колико пута по 2дт. има у 2ош, бј у 2о0аш:2 — 1251 960: 0,03— 9600 - 3 — 3200. Исти поступак с: 0,001, 0,002,.. 0,025, 0,015, 0,0005 итд.
М Множење и делење.
1) Множење ш делење с 0,50. Колико ћемо платити за 0,50 т неке материје која се продаје по 46 дин. 0,50 т == пола метра, па ћемо платити половину од 46 тј. 23 дин. Дакле, 46 х 0,50 = 23. Колико флаша од по 0,501 можемо напунити са 171 млекар Онолико колико пута по 0,501 (пола Шга) имау 171 тј. 2 Х 1!7 одн. 17 Х 2 == 34. Према томе је /71:0,501=—434. После неколико таквих задатака, сама деца изводе правило, множи се с 0,50 кад се множеник подели са 2, а дели се код се дељеник помножи са 2.
2) Множење и делење с 0,25. Килограм меса продаје се по 16 динара. Колико ћемо платити за 0,25 Ког.2 0,25 Ког == четвртина килограма и зато ћемо платити четвртину од 16тј. 76 х 025 =4. За једлн динар добијамо 4 пера за писање. За 8,50 дин. добићемо 4 Х% 8,50 пера == 8,50 Х 4 == 34 п. Пошто перо кошта 0,25 дин. за 850 дин. ћемо купити 8,50:0,25 =854—28,5хХ 4. Још неколико таквих задатака и правило долази само по себи: број се множи с 0,25 кад се подели с 4, а дели се шако да се множи с 4.
3) Множење с 1,5. 1,5 == 1 цело и једна половина. Зато се број множи с 1,5 кад му се дода његова половина. 18 %Х ),5—=18+9=27. Ако је број непаран додаје се с десне стране још 5 и то после десетне запете. 57 Х 1,5 == 57 + 28,5 == 82.5; 685 Х 1,5 == 635 917.50 —- 9920.
4) Множење ш делење с 2,50 . 2,50 == 2 цела и једна половина. Множимо дати број са 2 и добијеном производу додамо половину множеника. 14Х 2,50 == 28 - 7 = 35. Али је 2,50 = 10 четвртина, зато можемо број помножити с 10 и количник поделити с 4;28 ~ 2,50 == 280 : 4 = 70. Ово последње омогућује нам да делимо с 2,50. Дати број (дељеник) помножимо с 4 и добијени производ поделимо с 10 ;240 :2,50 == 240 ~ 4 =960 : 10 = 96.
5) За практични живот је врло потребно да деца могу процењивати одн. израчунавати вредност појединих делова од кгр. литра, метра итд. Килограм масти је 14 динара. Колико ћемо платити за 15027.» 100 ог. == 1 ћот. = 1,4 дин. 1,5 ћот, биће: 14%Х 1,50 = 1,4 -- 070 = 2,10. дин. (овде показати и рећи деци да, пошто
а е