Učitelj
Пошврдне, упшшне и. одречне реченице 81
немамо новац од 0,10 дин. то се и не плаћа, али ако тај претек пређе 12,5 пара, онда се плаћа 0,25 дин.). — Говеђе месо се продаје по 8 динара. Колико ћемо купити за 3 динарарг Сир се про-. даје по 16 дин. Ког, колико можемо добити за 10 динара» И тако даље.
Једна напомена напослешку. Знам да ће многи читаоци приговорити, да је све ово што изнесосмо тешко за децу, теже него да рачунају писмено. То ће учинити нарочито они, који и сами избегавају да рачунају усмено Ја им одговарам ово. И мени самом је Тако изгледало, јер ијасам до почетка учитељевања, само писмено рачунао. Кад нисам имао хартију и писаљку при руци, ја сам замишљао да су дотични бројеви написани на длану, једни поред других, и тако сам „писмено“ рачунао. Али, увиђајући важност усменог рачун. у основ. школи и приморан да рачунам заједно са децом и да тражим најпогодније, најбрже и најсигурније начине, ја сам се за кратко време тако навикао и извежбао, да сад никад и не узимам писаљку да нешто рачунам. Исто тако деца су тако брзо и тако сигурно научила усмено рачунати, да су,и за' време учења писменог рачунања, скоро. сваки задатак израчунавала прво усмено (иако то није захтевано) и то за највише 5' минута. Зато га и препоручујем колегама. с
Потврдне, улитне и одречне реченице — Од Живка Смиљанића — 1 5
(Предавање у Ш разреду)
Кажите ми, децо, име неке ствари! Кажите ми име неког лица! А сад име неке животиње! Смислите нешто о некој живо-: тињи па ми кажите. Шта је то што сте казали о лисициг — Реченица. Кажите ми још коју реченицу! Ко ће да смисли још коју реченицу» Кажите неку реченицу о ђаку! А сад о школи! Сад о кући. — Кућа је висока. Да ли је она тамо кућа висока» — Није. А која је високаг — Она тамо. Децо, ја ћу ову реченицу да запишем на табли. За коју кућу ми можемо рећи да је висока» Да ли то можемо рећи за ону коју нисмо видели и не знамо је. Па
за коју онда можемо то тврдити, да је високаг — За ону коју смо видели.
Децо, мој рођак је подигао једну кућуг Да ли знате каква је по висини» Та кућа није у нашој вароши. Знате ли каква је кућа» Како бисте могли дознати» — Кад некога упитамо» Хајде направи једну реченицу и питај за висину те куће! — Да ли је кућа високар (је ла кућа високаг) Ова се реченица напише на табли испод оне прве.
__ Хајде, нека неко од вас каже да ли је видео неку кућу која није висока» Како ћеш рећи» — Ова кућа није висока или кућа није висока. Децо, ја ћу и ову реченицу записати на табли. (Пишем испод предњих реченица).
Учитељ в