Učitelj

122 Васплије Пејхељ

стима. Највише, пак поклања пажњу у овој глави дететовом понашању.

Карактеристичну особину овог доба чине дечји смех и дечје сузе. У ово доба темперамент долази до свога изражаја. Њих Блонски разликује три врсте или три типа. Првом типу припадају

| она деца, код којих се запажају брзи прелази од суза ка смеху; ' други тип сачињавају деца, код којих су ти прелази знатно спори. | и, напослетку, трећи тип чине деца, која се мало смеју и плачу и "код које се расположење споро мења.

У почетку свог живота дете у свему зависи од других. Ну уколико више оно расте утолико се више смањује његова зависност од одраслих. Двогодишње дете које једва зна да рукује простим оруђем, као што је кашика, хоће само њом да оперише.

Иначе је ово доба испуњено играма. Пошто писац сматра да је сам појам игре доста расплинут и неодређен, он предлаже да се реч „игра“ замени речју „занимање“. Разуме се, овим неће он да негира саме игре или сам процес играња. У играма деца обично имитирају старије, али има таквих дечјих активности код којих видимо самостално дечје стварање, а то је на првом месту грађење. Пада у очи то што деца у ово доба, а нарочито око пете године, много воле да трче, да скачу и да се пењу на дрвеће, степенице, мердевине итд. Ова се дечја појава обично третира као атавистичко наслеђе. У ово доба деца воле да прикупљају разне инсекте и цвеће, воле да негују биљке. Делатност девојчица у ово доба сконцентрисана је на репродукцији рада одраслих у самој кући, док дечаци воле да иду у поље, у лов, да лутају и да скитају.

У развијању сексуалног живота код деце Блонски се у многом слаже са Фројдом. Он се слаже с тим, да се корен тог живота мора тражити још у најранијем детињству; слаже се с Фројдом такође и у томе да деца имају извесне садистичке склоности, али се не слаже с тим да су ове склоности сексуалне природе. Затим Блонски, заједно с Фројдом, тврди да сексуални живот деце у доба млечних зуби, има много сличности са истим код одраслих људи. Дете у то доба воли да онанише и стално да се игра са својим гениталијама. Дечаци воле да показују своје гениталије девојчицама и обратно. Ово је запажено у забавиштима као хронична појава.

Целокупно се пак дететово понашање у ово доба одређује развијањем енергије делања и енергије спречавања. Енергија делања развија се под притиском нагона ка моћи, док се енергија спречавања развија у вези са честим уејо, са сталним забрањивањем од стране старијих. Око треће године код детета се ствара навика на послушност и покорност. Упоредо с овим развија се и негативизам који се постепено модификује у секретизам. То значи, да се дете постепено · навикава да крије од старијих своје жеље

ји намере. Око 4—5 године дете тежи да се крије од света од-

раслих који чине на њега пресију и тржи друштво вршњака. Карактеристично је за доба млечних зуба и то што се код деце развија с једне стране осећање страха а с друге — задиркивања. Дете се плаши туђих људи и великих животиња.