Učitelj

Бајке за децу пш савремена сшварност 135

одабране за те циљеве. За пољубац принцезе која је увек, разуме се, „божанствено лепа“, младићи жртвују своје животе, подухватају се најопаснијих путовања, излажу лишавању сваке врсте и страховитим страдањима. Стављају на главу круну направљену од сјајне хартије и замишљају да су цареви; облаче одело са блештећим украсима, лажним сребром и златом и замишљају да су принцезе, које су тако прекрасне, да се не могу „ни пером описати ни у причи испричати“, — ко не зна колико радости и среће пружају деци те церемоније при игрању тих улога. Свемоћни краљ, принцеза која засењује лепотом, принц који очарава, — то су омиљени јунаци пред којима се свако дете клања. У свима видовима свога стваралаштва деца претстављају и играју те јунаке с огромним одушевљењем и љубављу, и свом снагом своје фантазије старају се да створе раскошан, величанствен намештај царског дворца. У свима манифестацијама дечјег живота показује се та моћ утисака, коју бајка, цртајући живот краљева и царева, производи у деци.

И поред све разноврсности и богатства бајки које постоје у литератури, ипак се све бајке и фантастичне приче могу поделити на две категорије: на народне и уметничке. Ове две категорије бајки оштро се разликују једна од друге: у прву категорију треба убројати све оне разноврсне бајке, које се јављају као „продукт непосредног народног стваралаштва“ — у њима нема мотива личног, индивидуалног стваралаштва, нема ничег вештачког, ничег измишљеног. Те бајке су песме првобитног човека, који је речима износио своје расположење, своју веру у моћ камења, звезда, месеца, неба, дивљег звериња. У своме да„леком развитку бајка прелази у нову фазу свога постојања — из света односа човека према природи и дивљим зверовима она прелази у свет социјалних људских узајамних односа. Од сунца, месеца, дана и ноћи, од дивље дреке звериња, од њихове снаге и величине човек, који је победио природу и свога опасног непријатеља — дивљу звер, стаје у одређене односе према човеку. И бајка као да опева тај прелаз новим друштвеним односима. Објект народног стваралаштва већ је сам човек — његова судбина, његове врлине и пороци, његов разум, жеље, маштања, казне, награде, сродства, људски односи, браћа, сестре итд. У тим бајкама јасно се већ изражава она отворена борба друштвених група, која се родила од првог момента појаве приватне својине. Рад и производња, свирепа експлоатација, насиље човека над човеком, морал јачег, етика владајућег насилника, морал породице који штити све индивидуалне вредности, проповедање смирености, кроткости трпљења и љубави према богу — сви ти елементи јасно и не може

бити боље дошли су до израза у бајки.

Главни елемент који карактерише „уметничку бајку“ није само фантастичност садржаја. Сем фантастичности садржаја јасно долази до израза још један у социјалном погледу врло важан елеменат — то је елемент класне наслаге. Овај или онај писац није само творац који има у виду уметничку, волшебну снагу свога производа, већ је он пре свега носилац одређене класне