Učitelj

Неколико најновијих значајних дела [57

основи почетнога читања са практичним упутством за извођење почетнога читања.)

Ово је дело доста опсежно и врло значајно у овој врсти педагошке литературе. Садржи два дела, теоријски и практични. И аутор овога дела није приврженик старога гласовнога аналитичко-синтетичкога метода, већ и он пропагира идеју да децу треба обучавати у читању целих речи. Али се он ипак битно разликује од пропагатора глобалнога метода Вац. Пршиходе. Разлика је у томе, што се деца по глобалној методи В. Пршиходе обучавају да читају целе речи по њиховоме изгледу, а без познавања и разликовања појединих писмена као елемената написаних речи у штиву, а по методи читања целих речи М. Ростохара деца се једновремено обучавају и у читању целих речи и у познавању и разликовању појединих писмена као елемената писменога говора. По томе је метод М. Ростохара много сличан са методом читања целих речи Марјана Фалског у Пољској.

Други, практични, део овога дела садржи детаљно изложени методски поступак за извођење почетне наставе читања по његовоме методу.

#

Ова најновија дела из области педагошке литературе код наше словенске браће Чехословака јасно казују шта се и колико предузима и ради код њих за реформу и унапређење почетне наставе читања и писања, која је основа целокупној школској настави. Кад се погледа на сав овај толико значајан и корисан рад код ове наше словенске браће, мора се јако зажалити се што код нас готово ништа не предузима и не ради на пољу овога рада, као да је у нас извођење почетне наставе тако рационално, целисходно и усавршено да се не може ни пожелети ништа боље, а у ствари у извођењу ове наставе у нас има многих, великих и значајних мана и недостатака, што се одржава кроз више деценија.

Приказујемо ова ваљана и значајна педагошка дела из најновије чехословачке педагошке литературе, и топло их препоручујемо нашим просветним радницима, који се могу служити чешком литературом. Нарочито их препоручујемо свима онима нашим просветним радницима, који имају воље за израду новог буквара ради унапређења, усавршавања и олакшања почетне наставе читања и писања у нашим школама, за што није довољно само вишегодишње лично искуство, већ и познавање темељног рада на овоме пољу и у другим напредним земљама.

Иако је нужан надзор над децом, ипак је казна ненормална, јер она је доказ да ми не умемо васпитавати. Казна је отров. Медицини поненад користи отров, међутим, како је велика одговорност преписати отров! Једна неуспела казна, и дете често губи поверење у матер, оца, учитеља,

Т. Масарик

Учење не сме бити игра, и најмање дете мора да разуме да учења није игра. Т. Масарик