Učitelj
162 Лим. Ђ. Димштријевић
Ни треће бројање не треба почети од првобитне нуле, него га наставити од краја другог сабирка, од 4. Шематички претстављено те би изгледало овако:
Прво бројање: 4 Другобројање: 0 12 Треће бројање: 4 5 6
И
Насупрот првом и другом бројању, друго бројање почиње опет од места за нулу. Ова противност приморава да му се по клони особита пажња и њега изводити на прстима леве руке, који су почев од малога нумерисани од 1 до 5. МИ онда се задатак 4 - 2 изводи на рачунаљци и на прстима овако: на рачунаљци се наместе 4 куглице једна до друге, а мало даље 9 куглице опет заједно. Кажипрстом десне руке дотакне се четврта куглица и онда и оне две десно, па се каже: четврта — и мало застане (учини пауза), потом каже се: пета, шеста куглица. Сад се то исто изведе без куглица: полац леве руке стави се на пету, кажипрст на шесту куглицу, па се онда каже само. пета, шеста. А најпосле изводи се сасвим без куглице: ученицима се каже задатак: 4--2==> а они чим чују други сабирак два, одмах пруже палац и кажипрст леве руке, а остале прсте задрже згрчене, Тако се добијају чланови за друго бројање, овог најважнијег од свих бројања. Кажипрстом десне руке удара се лева од палца леве руке (на место за нулу другог бројања) и каже се: четврти па се потом додирне палац и каже пети, онда кажипрст н каже се шести, наглашујући нарочито ово шести. Затим се понови задатак и каже нађени резултат: 4 + 2 =6.
Овакав поступак одговара логичкој суштини задатка. Друго, бројање, логички најважније истиче се напред, јер се само за њега употребљава средство за бројање, прсти леве руке. Прво и треће бројање не изводе се од првобитног места, од нуле.
Исто изводе ученици и код задатака: 7 ==, 1 - 1, итд. И кад се добро савладају овакви задаци, онда се могу лако и тачно израчунати и задаци; 27 - 2, 85 -- 2, итд. не употребљавајући при томе никакав начин сазнања.
Али, овај поступак претрпи знатну промену, кад се додаје три: онда треба подићи три прста леве руке, на њих се прелази другим путем и другим начином. Друкчије се опет поступа кад се додаје 4, друкчије кад -+ 9, итд. Овај други пут се удешава према другом сабирку који се додаје аритметичким током: + -- 2, ==8... до + 9. Докле год се извиди само једна група задатака са истим другим сабирком, дотле деца држе опружене одговарајући број прстију, али кад се други сабирак мења, онда за децу постају разнолике тешкоће, које треба да преброде. Тако код додотка 7 3, деца треба да запазе прво 7, онда да одброје 3 прста леве руке, затим да броје од 7 даље. Најпосле да понове задатак и кажу нађени резултат.
Препоручује се, да се друго бројање које се предузима на
прстима изводи по такту са ритмом. Тако |- 2 као: — == ; 5 као _ ___-- „А. _______ о. = = | . Најпре се броји на прстима