Učitelj

388 Аншон Скала

звољава и све опрашта, да треба да му се признају само права и да нема никаквих дужности, да треба да се мази и да се од њега не очекује никакав озбиљнији рад; такво схватање заштите и васпитавања би било веома штетно за децу. То уопште не би било никакво васпитање, него само развијање рђавих склоности и особина појединаца.

Васпитивањем, пак, треба да се развија дечја активност и тежња за самосталношћу и слободу, а нарочито још и смисао за рад у заједници. Нацрт васпитног рада у установама за заштиту деце треба да је састављен тако да га деца могу прихватити као свој нацрт, као да су га сама израдила у циљу да се телесно и душевно оспособе за рад у друштвеној заједници. Вредност васпитног рада у овим установама цени се по томе, да ли и уколико се успело да питомци активно учесшвују У извођењу васпитног програма и у постизавању васпитних циљева. Самоуправноме систему рада треба, дакле, да се посвети нарочита пажња, најбољу пак основу за примену свих васпитних мера као и за извођење целокупног васпитног рада чине односи поверења између васпитача џи пштомца. У заводима где оваквих односа нема, нема ни успеха у постављању васпитних циљева.

Само на оваквом основу и у овом духу уређене установе

за заштиту и васпитање деце показаће онај успех који се од њих очекује, а то значи да се од сваког детета које се у једну од ових установа прими, образује хармонична личност и да се васпита за социјално корисног човека.

Само на тај ће се начин обезбедити боља будућност нашег

народног подмлатка.

Дете не сме да буде играчка за доконе људе, који не знају шта да отпочну са својим живошом. В. Штекл

Баспштање детета почиње даном рођења. В. Штекл

Свако сувишно играње треба избаци из дечје собе. Оставише деше да се само са собом игра и не ометајше његов развшпак. В. Штекл

Јединчад бивају већином асоцијални ш себични људв. В. Штекл

Врло велика је опасност васпитање за плашљивосш. В. Штекл

Мажење деце за време болести држим за велику опасност. В. Штекл

У васпитању треба избегаваши све што изазива осећање разлике међу децом. В. Штекл,