Učitelj

394 Малош Ђурић

жује га, јер иза нагомиланих облака види ред божанствене Правде (беруб Аскце Усреућа фрг. 3, ст. 14), Теогнид не улази у етиологију нових социјално-економских односа, брани свој сталеж и сву одговорност и кривицу за грађанске немире сваљује на другу странку.

Дорски аристократ до сржи а сав у аристократском идеалу живота, Теогнид антитезу племенит, доба р (26906, какбс) == рђав, зао (бе(Хб6, какбс) сасвим поистовећује с антитезом племства по роду и широког народног слоја, пука. Истинска племенитост свагда зависи од добрих, т.ј. од оних који су племићког порекла; ако се прост човек обогатио и тим путем постао племић, то је привидно племство: „Богатство, Кирно, даје бог и највећем неваљалцу, али одлика припада малом броју људи (ст. 149—150), а то су племићи. Они увек имају један исти карактер, и у срећи и у несрећи, и кад се прост човек обогати, он не може зауздати своју злоћу (ст. 319—822). Зато Теогнид одбацује саобраћај с пучанима као опасну ствар:

Јер од племенитих и научићеш се оном што је племенито; ако се дружиш с простим људима, изгубићеш и памет коју имаш. Кад то чујеш, другуј с племићима, па ћеш једаред рећи да ја добро саветујем пријатеље (ст. 35—38).

Одбацивање саобраћаја с пучанима образлаже Теогнид још и овим:

Нигде им у послу нећеш наћи вере ни за лек, него воле лукавштину и превару и плетке, као што чине људи којима вема више спасења (ст. 66—68)... Ако простаку чиниш добро, платвће ти неблагодарношћу; то ти је као кад би семе бацио у сиње таласе. Сејеш ли пучином, нећеш жети високих усева! Чиниш ли добро простацима, неће ти они то вратити. Јер простаци су незаситви: ако им по вољи не учиниш једно, распршане им се сва љубав према оном што си им раније учинио. А племићи, ако претрпе и најгоре, лако праштају, а памте доброчинства и за њих су захвални (ст. 105—112).

По Теогнидову схватању прости људи ни образовањем не могу да постану племићи (ст. 429—438). Ту не помаже ни улажење племића у брак са женама из нижега сталежа, јер „из морског лука не расте ни ружа ни зумбул, нити од робиње племенито дете“ (ст. 537—938). Такви бракови само потамњују аристократску крв, јер се оно што је више меша с оним што је ниже (ст. 183—190). Овим Теогнид први у грчкој историји отвара проблем еугенике, и за тему лер: ебуеуејас интересоваће се Пиндар“), Софоклег“), Еурипид“), софисти, Платон“), Аристотел“), стоичар Диоген из Селеукије=), Атенодор“), Филон из Александријезз), 837) На пример: Пит. МИ 44, Х 12, Нем. МГ 15.

32) Ајант ст. 480, 524.

88) Андромаха 716 и д., Хекаба 379; Електра 31 и д., 367 и д., 550, Ифиг. А. 21, 486.

39) Први Алкибијад 120 1, Теешет 174 Е, Плог Каег!. И 88.

85) Реторика 1390 5 22-3!, Политика 1255 а 32-54, Ке. р. 1, ПЕ.

36) Ко. 52 Агпт.

#7) Сле. Вр. 11 7,5. |

88) Упор. и Г. 5ећина« ОПге Ерпте а. апеп Отгесћеп, Ветћп 1882, 1 Ва., рг. 159, 324, 362, 396.