Učitelj
Узроци дружења сеоских дечака 605
материјално помагање и учење, има и таквих који се заиста воле, а то показује и њихово свакодневно социјално понашање. Ови су врло пажљиви један према другоме и јако им је непријатно ако су некада намерно или случајно нанели један другоме увреде. Брзо узајамно праштају грешке и мире се. Осталима, међутим, не опраштају лако увреде, сем у случају ако личност од ауторитета родитељским држањем апелује на њихову добру вољу, онда су готови да опросте другу који им је нанео увреду. Ако је потребно да се какав радостан предлог усвоји у разреду као целини, најбољи другови се брзо договоре, заузму одређен став и заједнички и одлучно утичу на колебљиве другове да пристану и усвоје истакнути предлог. Најбољи другови воле да се за: једно играју. При извођењу игара може се запазити стална група дечака који се играју заједно и не допуштају другима да ступе у њихову групу. То су обично ученици истог разреда основне школе или они који имају могућности да се често састају ван школе, особито при чувању стоке када су се ближе упознали и здружили. Такви, ако је потребно да у игри најпре одиграју два или три друга, па да се игра настави, воле заједно да играју. („Да идемо ја и он!) У извесним селима зближују се деца из истих „мала“. Поделе се на „горњу и доњу малу“, и обично из исте „мале“ више се заједно играју, пошто су имали могућности да се боље упознају ван школе и ту своју другарску љубав изражавају и у школи.
Мржња коју осећа један дечко према неким друговима, обично се везује за сећање на какав непријатан догађај. Он најчешће мрзи другове због тога што су га истукли и изражава своју мржњу нарочито ако је какав случај у блиској прошлости утицао на то да се она развије. Ипак, дешава се често да се исти дечаци брзо помире и опет лепо живе. Искази једног ученика о најбољим друговима зависе каткад од тога у каквим је односима био са својим друговима пре самог давања исказа. То важи како за оне које мрзи, тако и за оне које воли. Само, ипак, поједини дечаци се с некима много чешће а с другим ређе сваБају и туку; једним брзо опраштају увреду, с другима се измире тек кад се заузме за измирење какав бољи друг или личност која је за дечаке ауторитет. Дечаци не заборављају тако брзо увреде као деца.
Природа и постанак другарства одређени су душевном особеношћу дечака, али у знатној мери и држањем родитеља и школе. Сеоска школа може много допринети развијању другарских веза код дечака, особито ако село претставља заједницу.