Učitelj

688 Радмило Д. Ламитријевић

Образложење које је дато пројекту и које потиче од анкетног одбора вероватно, даје разлоге за доношење једног новог правилника, стварнијег и оправданијег, којим би се тежиште испита ставило на једну чисто педагошко-методску базу. Разлози који су дати и који су довели до овог пројекта, уколико су стварни и могућни, оправдани су потпуно. Садашњи правилник даје могућности за широка и произвољна схватања и тумачења. Када се још има на уму школовање већег броја наставника учитељских школа, испитивача на практичном учитељском испиту, могућности, 0 којима је горе било речи, још су шире и произвољније. Образложење пројекта је на првом месту ишло за тим да укаже на те произвољне, непрецизне захтеве чланова разних комисија, који су стављали кандидате у једну неодређену и недовољно јасну ситуацију, а затим и на апсурдност таквог једног испита који је више теоријског а не практичног карактера, какав би првенствено требао да буде. Главни повод било је то. У жељи да се укаже на све то и генералишући,!) чине се извесне неправде наставницима учитељских школа и јасно се осећа једна мисао „да су они један фронт који често ради на штету интереса нашег учитељства.

Не желећи да улазимо дубље у извесна питања, ја бих поводом пројекта желео да констатујем на крају једну непобитну чињеницу коју ће, верујем, потврдити сви они који фунгирају на учитељским практичним испитима, и наставници и учитељи: просечно узевши, учитељи-кандидати су из године у годину све слабији на тим испитима, и по општој, и по стручној, и по метод“ ској спреми. Било би врло интересантно и поучно да се створи једна анкета која би имала задатак и циљ да чланови испитних комисија изнесу све одговоре из свих предмета код оних кандидата који нису положили и код оних других који су се на испиту једва „провукли“. Ја мислим да би се и сами састављачи овога пројекта онда врло брзо латили пооштравања многих одредаба у пројекту.

Да се разумемо.

Ја сам такође за измену правилника. Само ја мислим и ово да овакав пројекат има више рђавих страна но добрих због свих оних могућности које он пружа и које сам поменуо, а које неминовно воде до срозавања (реч је вулгарна али тачна) нашег учитељског подмлатка чије срозавање повлачи за собом многе крупне и значајне последице. Тврдо верујем да то није жеља ни самог анкетног одбора, а ни великог броја наших учитеља, оних учитеља из старијих генерација, који су наше учитељство довели само својим прегалаштвом, радом, нетражењем никаквих олакшица када се тицало културе и спреме, до овог угледа који је стваран и који данас наше учитељество има.

5 В. чланак г. Д. М. Џ. у Народној просвети.

исл авас евин =