Učitelj

ЏАТЕЈ-УЧИТЕЉ

PEDAGOŠKO - SDCIJALNI ČASOPIS JUGOSLOV. UČITELJSKOG UDRUŽENJA

OKTOBAR 1936 BEOGRAD iX 17(5!') GOD. BR.2 GLAVNI UREDNIK MILIĆ R. MAJSTOROVIĆ, BOŽE JANKOVIĆA BR. 30

ПСИХОЛОШКО-ПЕДАГОШКА ПИТАЊА

ЉУБИВОЈЕ БАЈИЋ:

Прилог психологији другарства код сеоске младежи

Природа средине живљења упућује сеоску младеж врло рано на другарства. За време „највећих пољских радова“ многи родитељи остављају децу код куће, да обављају најнужније послове. Под притиском нагона за игром и социјалне тежње, она не могу дуго да подносе самоћу и зато, упркос родитељској забрани да се не удаљују из свога дворишта, траже вршњаке, махом у суседству Игром задовољавају свој нагон за кретањем и отклањају досаду. Када дођу у школу, круг њиховог другарства се знатно прошири. У доба сазревања стварају се другарске .везе и између младића разних села.

У селима збијеног типа, где је омогућен ближи додир деце из разних домова и породица, другарства се образују још у детињству, али не из осећања вредности другарства, већ из жеље да се заједничком игром створи задовољство. Напротив, у селима разбијеног типа рана другарства су ретка. Има деце која се дуже баве у друштву друге деце тек када пођу у школу. Из разлика у дружењу сеоске деце у претшколском периоду произилазе разлике у њиховом понашању када постану ђаци. Док су једни школски почетници слободни и живахни, други су уплашени и мирни. Обузети, мање или више, зебњом и страхом, који су им родитељи намерно улили, мали школски почетници стварају другарске односе са вршњацима или старијим ђацима из њиховог краја. За-

Учитељ 6