Učitelj
215
разним потребама, које су — ма где се налазиле — увек ту стављене са извесном одређеном наменом. Све просторије без изузетка препуне су свежег ваздуха и светлости. Ни трага од „школског задаха“, ни трунке прашине, ни једног делића недовољно осветљеног. Све блиста, сија; све вас одушевљава, орасположава, оживљује. То је место где ври живот, где се осећа живот и где се слободно живи, иживљује, проживљује не само дечји живот, већ и живот одраслих.
Намештај, учила и сва потребна средства су без изузетка првокласна и с обзиром на ма какву потребу у раду увек на расположењу. Овде су се срећно удружили: а) новац, који увек стоји на расположењу у неограниченим количинама, 6) разумевање и правилно схватање васпитања од стране директора завода као и његова добра воља да све учини што је за школу потребно, и в) спрема, љубав и воља управитеља школе и његових сарадника, који су — иако су државни чиновници — усвојили у свему принцип великог индустријског предузећа: да кад интерес установе захтева рад, тад нема одмора ни празника. Они сваког дана после редовног рада држе конференције, на којима претресају биланс свршеног посла, констатују преимућства и потребне надопуне, пројектују будући рад, коригују, редигују, смењују и ново изграђују. Тај рад је неограничен. Каткада траје и до пола ноћи. И увек без роптања и замерки. Баш као и у предузећу чији су саставни део. На послу, пак, они су виртуози и уметници, лица која дају све од себе, бића која у раду налазе задовољство и сврху живота, па ради тога на њему и сагоревају. Треба присуствовати њиховом раду 1, 2 или 3 сата па видети са колико се воље, знања и преданости они уносе у овај рад. А то зрачи и на саму децу, те се и она утркују, претичу, отимају у учествовању иако би квалитативно многа од њих требала да похађају помоћну школу.
Организација наставног градива и рада претставља једну смишљену студију, која је плод труда управитеља школе и осталих учитеља-ца, а која претставља тежњу да се удовољи и новим захтевима (наређењу за рад по комплексима и укупној настави) и новим потребама. Ово питање претставља камен спотицања за све учитеље-це који су раније завршили школу, те са њим нису у своје време ни теоријски добро упознати. Стога је врло корисно да овде изнесемо радни план и распоред градива за једну — 32 седмицу, у којој смо посетили школу. У тој седмици у једном разреду на пр. од 28-ЈУ- до 4-У-1936 завршен је рад на прослављању Дана црвеног крста, што је обављено претходне седмице, и што се јасно види из Радног плана. Само прослава престављала је у претходној седмици главну радну јединицу и главну тачку око које се окретао рад целе претходне седмице. У наредној пак извршена је рекапитулација рада, изведен биланс, окончано проучавање, — завршен комплекс. Ово је био предмет рада старијих разреда (ТУ основ. и [1 више народ. школе), док су остали разреди према природи условљеним потребама имали у тој седмици друге врсте занимања.