Učitelj

408 вани

У надлежност врховног просветног саветника и његовог помоћника спадају све школе са просветним установама везаним за њих, њихово особље и сви инструктивни функционери нижег

ранга из целе државе.

Ово „задирање“ појединих функционера у рад школа вишер ранга и обратно, обухватање школа нижег ранга од стране вишег функционера, неопходно је потребно, јер све школе претстављају један континуирани живот и рад, све служе истој сврси и теже једном истом крајњем циљу, па је ради правилног рада потребно, да они, који прате рад и развитак једне социјалне делатности, добро познају поред садашњег фактичног стања једне установе и све оно што јој претходи а и оно што јој следи. Једино на тај начин они ће моћи чинити корисне предлоге и вршити разумне сугестије у циљу побољшања и једне и друге наставе. Идеално би. било да целокупан инструктивно-контролни и наставно-васпитни рад по основним, грађанским школама и гимназијама буде у Рукама лица истих квалификација, подобности и способности; лица, пак, која управљају тим радом, да буду једна иста за све школе. Разуме се да је за то потребно да сви ти функционери проведу претходно по неколико година на раду у свакој од тих установа, те да упознају дух, живот и рад сваке од њих посебно, јер би једино на тај начин могли имати разумевања и прегледности потреба и могућности рада у свакој од њих посебно и сви. скупа. 6) Административна служба:

За вршење чисто административне службе (режисерске дуж ности, персонално-статистичке евиденције, достављања расписа, наређења, спровођења молби и жалби, вршења саслушања и то слично) ми предвиђамо три врсте техничких лица: 1) администр тор, за територију 9—3 инструктора; 2) ВИШИ администратор – за територију ! вишег просветног саветника, и 3) генерални администратор са својим помоћником — за целу државу. |

Генерални администратор и његов помоћник имали би сед ште у просветној централи, а остали по унутрашњости у среди“ диштима својих пословних области.

На положај администратора били би постављени истакнути познаваоци просветне администрације. Положај вишег админи стратора заузимало би лице из просветне струке које поред сво струке има и свршен правни факултет, а у недостатку таквих искључиво правници. На положај генералног администратора и на положај помоћника ген. администратора дошли би добри по знаваоци просветне администрације, права и просветног законо-

давства.

Извођење организације Наставнички кадар чинио би главну масу и био најважн фактор у целокупној организацији. Он би био главна полуга, којој почива и на којој се изграђује систем нове, преображ школе. — Од њега би зависила и сама метода рада, што ћер сам дух новоорганизоване школе. Њега је најтеже препороди“ Он се не може изменити за дан или ноћ, потезом пера, жељом их