Učitelj

411

| ==—=———————

погледу погодаба учениковог живота, породичних прилика, владања, понашања, средине у којој се креће ван школе, интересовања и занимања у слободном времену и тако даље.

Осим свега тога овај Дневник би садржавао и две рубрике које би се тицале наставниковог личног усавршавања. У њих би сваки убележавао: које је ново педагошко дело проучио дотич-

ног месеца, које је важне идеје у њему нашао, да ли их је, кад у ком конкретном случају применио и какве је резултате отуда добио2.

Образац ове врсте Дневника треба посебно израдити и са упуствима за вођење ученити приступачним сваком наставнику, како би сви наставници на основу упустава у њему изложених МОГЛИ једнообразно водити детаљну евиденцију свога рада.

При обиласку школе сваки контролни орган прегледао би савесно сваки овакав Дневник и на основу њега изграђивао своје гледиште о способности и правилности рада дотичних наставника. Једино на тај начин могла би се упознати права вредност сваког наставника и дати правилна оцена о његовим способностима, савесности у раду и о резултатима до којих је својим радом дошао. У овом случају не би се никада десило да „мајски“ радници подвале на крају године и својим довијањима улазе у анегдоте, или да врло добри и одлични радници буду окатегорисани као „добри“, а слаби или једва добри као врло добри и одлични, или да наставници који прелазе градиво задајући „одавде. ... довде“ пролазе исто као и они који сагоревају на послу. !

Све те и многе друге „могуће немогућности“ отпале би при једном оваквом остављању трага о раду и при савесном контролисању тог рада, као што ми предлажемо. Исто тако отпало би и оно ни мало похвално констатовање да 75% наставника не разуме и не зна психолошки да образложи и објасни наставни поступак који годинама практикује, већ као образложење наводе једино, да су тако од свог наставника научили.

Вођењем ново пројектованог Дневника наставници би се пре свега оспособили у самокритици и самоконтроли, затим у праћењу дечјег развитка и проучавању ученичке индивидуалности, а уз припомоћ инструктора оспособили би се да разумеју оно што раде, да знају зашто то тако раде и какав се процес збива у дечјој свести за време наставе или за време неког поступка друге врсте. Другим речима то значи да би се они тиме оспособили да буду не само стручни методичари са разумевањем свога посла, већ дау исто време буду и стручни психолози, антрополози, социолози. Иначе без свега тога они нису стручни педагози. У Америци важи као правило, да учитељ поред солидног познавања психологије, педагогике и методике мора бити и добар познавалац антропологије и социологије, јер има да се бави децом која воде порекло из разних друштвених средина и народности. Мако је то једна евидентна истина и неопходна потреба за васпитачки позив, ипак се до сада код нас о томе мало водило рачуна што — разуме се у новој организацији не сме бити пренебрегнуто.

При вођењу овог Дневника треба наставнику допустити да у њега може убележавати ток свога рада и у сажетом облику, али