Učitelj

ни -==_---_-___-_-____-. 400

као птица сламку за своје гнездо. Ако он није способан; ако није реформирао себе у новом педагошком духу, не може ни школу реформисати. Такав учитељ под најповољнијим материјалним приликама радиће по старим калупима и шаблонима. Простране одаје нове школе биле би испуњене његовим конзервативним духом.

Значај учитеља у настави не опада већ све више расте. Као што школа и школски живот стреме вишим и савременим облицима „тако и учитељ мора напредовати. У противном он ће кочити напредак школе. Саморадњом треба да се духовно јача, да се развија. На школу не сме гледати као на обичну установу, јер јој самим тим припадају све особине статичности, формалности и ограничености. Он у њој мора гледати живи организам, који се развија под утицајем друштвене и природне средине. Свака школа претставља индивидуалност с обзиром на природне и друштвене факторе, који утичу на њен живот. Ту се тражи оригиналност учитеља у своме раду. Свој рад мора саобразити средини у којој ради. Као што ни две средине у васпитном погледу немамо потпуно исте, тако ни рад, ни методски поступак у њима не смеју бити исти. Овим се не мисли рећи да се од учитеља тражи нарочити метод рада, већ да познаје наставне и васпитне области своје средине и да од њих пође; оне да му буду конкретан предмет обраде. Као што свака средина има нечега специфичног, тако и у његовом раду с обзиром на прилике мора бити индивидуалног. Учитељ мора бити наоружан знањем. Не површним, шарлатанским, него дубљим, која задире у смисао ствари, хармонију природе, сложеност друштва и живота као и у законе који владају у природи и у друштвеном организму. То знање мора бити живо и као такво потстрекавати ученика на самостварање, на удубљивање; треба да их инспирише да им буде импулс у раду. Као што се'одушевљавају стварима и радом тако треба да се одушевљавају и својим наставником. Учитељ без темељног знања, ма и са добром методском спремом, може бити добар занатлија и механичар у настави, а никако духовни неимар и прави васпитач.

СТЕВАН М. ФИЛИПОВИЋ:

За интелектуално подизање учитељства

Ниједно се социјално питање не може решити издвојено. Питање интелектуалног подизања учитељства се налази у комплексу социјалних проблема и зато, када се хоће да решава то питање „мора се водити рачуна о целом комплексу питања која га директно или индиректно окружавају.

За свако социјално, па и ово питање, могу се изнети два решења. Једно „које нама изгледа идеално, јер претпоставља да се цео комплекс питања преображава тако, да се оно може у