Učitelj
ара наивни И
Муссолини: 0 корпоративној држави. Београд 1937, 80, стр. 160, цена 25.дин., превео Д-р Свет, Стевановић. — Ова књига може да, послужи као увод у схватање фашистичке идеологије и има интереса и за симпатизере и противнике. Садржи 4 говора, дактрину фашизма, из корпоративнот и социјалног законодавства. Превод и техничка опрема солидна.
М. Р,М. В) РАЗНО Даница С. Јанковић: Мелодије народних игара за виолину и певање, Београд 1987, цена 20 динара. — Употреба правих народних итара у основној школи све се
више шири, нарочито после _ригоровно обрађених Народних игара, које су скупиле и описале т-це ЈЉ. и Д. Јанковићеве. Ове мелодије су нужна допуна Народним мтрама и препоручују се свима онима, који јаче уводе праве народне игре и мелодије да их набаве на адресу аутора Подринска. 4(1) Београд. М. Р. М.
Општи енциклопедиски лексикон „Свезнање“, —- Ово је дело значајно и по обиму и по садржани, нарочито по критичности и концепцијама, Обухвата све манифестације људског духа, целу светску културу и претставља, у изводу универзалну историју у синтетичком облику. Национални дух и живот дошао је у први план, тде је обрађена: историја, уметност, привреда, право, итд, али тако, да је национални живот ортански смештен у светски културни так. „Свезнање“ је у целини плод људи наше науке. (то двадесет стручњака се удружило да повежу разнолике области људског знања у хармоничну целину и да својим критичким духом створе једно дело, које Свезнање ставља у ред најбољих светских лексикона,
Мало је необична у нашем животу овако опсежна научна организација, али ово дело је један доказ да је она могућа и оно је унело у наше крутове један нови оптимизам и уверење да се и у нас могу изводити научни послови када су ортанизовани, када их води истина и када су им стављена на расположење велика материјална средства. Вођени истином сарадници су се трудили да што збијеније и језтровитије подвуку позитивне и нетативне стране код сваке друштвене појаве и сваке културе. Идеје су више анализиране а дела су више карактерисана. То исто и са личностима. Политичари, научници и уметници добијају овде исто поштовање. Наузна и уметничка мисао посматрана је увек са гледишта њеног слободног ствараоца. и није се величала или понижавала неким социјалним или религиозним уверењем некога од сарадника. Овде је смеха: левица и десница одбачена, јер је то декаденција духа, од које смо се ми досад бранили нашом етичком свежином. Такве тезе п антитезе не постоје у Свезнању. Јер докле људи верују у једну истину, дотле се може градити један друштвени идеал. Миром и чврстином судова ово дело прво отвори видик па онда обавештава и учи.
Али Свезнање хоће да игра и улоту живог народ. универзитета. Оно хоће да ствара сферу идеја, да их сеје и да њима неприметно и ненаметљиво храни дух.
Свезнање је и по површном прегледу ботати тревор внања. Ако узмемо линтвистику, онда видимо етимологију, правопис, дијалекте, стране речи. Ако узмемо уметност, онда видимо објашњене правце, термине и биографије уметника. Филовофија садржи најглавније појмове и најистакнутије мислиоце; то исто и педагогика; медицина је заступљена у свима гранама; тако исто привредне и техничке науке. Многи нужни подаци из пољопривреде, финансија, социологије, статистике и тд. налазе се у Свезнању, које је још и богато илустровано табелама, фотографијама, мапама и т.д.
Има. још једна ствар, која је наглашена, у предговору. Поштујући регионалне тековине, тежило се налажењу и истицању синтетичног духа југословенске културе. „Код нас има доста културних напора, али мало дела која служе за оријентацију; више анализе која дроби и уситњава нето синтезе која окупља и ортанивује; отуда ми више осећамо недостатке него врлине и пре знамо шта треба, срушити, нето шта треба подићи.“ Свезнање служи синтеви и подизању. Зато је оно обимно свеучилиште и компас по многим и многим питањима. Г. П. Петровићу — иницијатору, организатору и уреднику овота огромног дела треба одати пуно признање, јер св после Свезнања, које ће још ситурно допунити може приступити писању велике Енциклопедије од неколико оваквих големих томова, која ће пространије изложити градиво које постоји и тако дати нови потстрек за наше културно и национално стварање у циљу изграђивања бољег човека и света, што учитељи нарочито желе.
Б. Т.