Učitelj
305
Из тога треба да изведемо закључак, да је школа културна зграда која се оснива на економским и социјалним односима народа. Треба признати да иде развитак својим правцем, а тај је правац, код нас, у економском погледу, још ван немирног таласања које је обухватило Европу. Не може се казати да неумољива светска криза није доспела и до нас, јер продире животна борба дубоко у живац пољопривреде. Све се то врло јако показује и у школском и васпитном систему, а против њега подижу се у јавности стално честе жалбе и нерасположења.
Ми треба да смо свесни тога да је школа, каква је данас, одговарала духу и приликама патријархалних времена кад це схоластика, безживотна, могла бити у сагласности са примитивним економским приликама. Не може пак стари школски систем задржавати своје „право“ и данас кад је развитак већ далеко одмакао својим путем, и када се социјални организам вулкански мења. Ако бисмо хтели, у времену овог превирања и вреве, твр-
дити да није још дошло време за наступање савремене школе, негирали бисмо истину.
2) Каква треба да буде савремена школа
Закон о народним школама од 1999 године обезбедио је у нашој земљи делимичну реорганизацију народне школе у правцу савремене методике и дидактике.
У у 1 Закона о народним школама нарочито се подвлачи развој моралне личности у држављанском, народном и социјалном погледу. У језгри своје битности, народна школа треба да уобличава васпитање, али се у суштини својој, у првом реду, обраћа интелекту и постаје на тај начин „фабрика образовања“.
8 44 Закона, правилно, подвлачи како треба да се ова настава споји са васпитним мерама. На тај начин треба да постане народна школа у истини школа рада, у којој ће активном сарадњом омладине и концентрацијом школског рада истаћи продукте проучавања савремене педагогике и дидактике, а тако исто и продукте проучавања педологије и психологије. Законодавац је схватио како школа треба да буде функција народног живота,
и зато прописао да школски рад треба да се прилагођава и месним приликама и потребама.
Велики ће утицај имати школа на привреду народа када ће, У духу Закона, следити развитку и сама развијати код омладине
смисао за пољопривреду, занат, индустрију и трговину. На тај начин постаће народна школа у истини
Учитељ 20