Učitelj
МИ енеолит 507
4) Начело јединственог оквирног програма
5 1 Закона о народним школама прописује да се омладина васпитава у духу грађанских настојања. Тиме је утврђена једнообразност у васпитном циљу али се свакако замишља и једнообразност у дидактичном погледу.
Програм, дакле, треба да је једна заокружена целина која води рачуна о једнообразности моралног, националног и грађанског васпитања.
Намеће се питање да ли треба да је тај програм детаљно прописан, или да садржи само оквир вредности одређених за народну школу.
У свима земљама важи данас само оквир који садржи податке о наставном градиву само у главним потезима, али се не упушта у појединости.
Како има у Југославији најразличијих типова народних школа, и то школа са једним до школа са осам одељења, програм треба да показује један еластицитет и Једну широкогрудост.
Какав, дакле, треба да буде један програм који ће одговарати свима разним типовима народних школа у ЈугославијиР
а) За сваки разред (школску годину) мора се одредити делимичан циљ који ће бити у сагласности са општим васпитним и наставним циљем. То ће бити степенице на којима ће се систематски и једнообразно подићи зграда културних вредности.
6) Циљеви појединих предмета подредиће се наставним и васпитним циљевима који ће се, засебно за сваки разред, изузети из циљева укупне народне школе.
в) Сагласно са законским прописима (88 1, 42 и 44 Закона 0 народним школама) прописаће се градиво које ће се обрадити у одређеном оквиру.
г) За сваку школску годину одредиће се идеја-водиља.
Такав ће програм бити „минимални п рограм“ и прописаће, с обзиром на наставно градиво, само главне смернице, које ће садржати начело концентрације у водећем оквиру. То ће бити довољна подлога да се на њој изради „Детаљни програм“ који ће у појединостима конкретизовати јединствене изображавајуће васпитне циљеве, с нарочитим погледом на месне прилике.
Јединственост идеје треба осигурати оквиром, само се извођење мора прилагодити месним животним потребама. ·
Напомена: Наставни програм мора одговарати начелу оквир-
не јединствености. Зато се не сме израдити у смислу стручног средњешколског система. Народна школа треба да служи истинитој животној околини.