Učitelj

тета ТРН И РЕАЛАН ЕЛЕНА РИБЕ БИ ENI 459

врло јевтине. Нарочито у Злину, јер су конструисане баш као и злинске фабрике, једноставно и у највећој мери рационално. Њихова слаба страна је у томе што се не могу исправно одредити према странама света и што је немогуће савршено осветлити централни ходник, нарочито код већих и великих типова. Али сем тога што су јевтине имају и то преимућство да су лако прегледне. У самом Злину остављају те зграде добар утисак још и због тога, јер је у њима напредан реформни школски рад, па тамо долазе да студирају не само чехословачки учитељи него и учитељи из иностранства.

Холови тип (агсћ. Цзка) са пространом централном двораном из које се непосредно улази у све учионице у приземљу, а у учионице на спрату са галерије није се богзна како раширио. Показало се да се та централна дворана (ћој), која је истина врло репрезентативна, па чак можемо рећи и монументална, не може у довољној мери да искористи па постаје нерационална. За' време наставе не може се искористити за гимнастику, јер се не може потпуно изолирати бука при вежбању, а она омета рад (наставу) у учионицама. Што се тиче њеног коришћења за време одмора постоји опасност да неко дете не падне преко ограде галерије у дворану. Истина такав случај се још није догодио, али теориска опасност постоји. Зими се пак та дворана врло тешко загрева и њено загревање несразмерно повећава трошкове ложења уопште.

Највећи број нових школских зграда решен је као зграде са једним трактом, где је ходник смештен са једне стране зграде и савршено осветљен. То је тип који је у хигијенском погледу беспрекоран, омогућава исправно ситуирање учионица с обзиром на стране света и пружа највише могућности да се све просторије исправно разместе и целисходно димензионирају према њиховом циљу. Зато се такав тип највише употребљава, можемо рећи са 95%.

" Грађење народних (основних и грађанских) школа у ЧСР изводе месни школски одбори на терет општине. Чињеница да се нове школске зграде граде стално и у великом броју бесумње је сведочанство о истинској култури народа. Ни у годинама економске депресије, кад је грађевинска делатност у осталим подручјима спала на минималну меру, није било у грађењу школа веће стагнације. То нам доказује да шири слојеви грађанства имају истинског смисла за образовање млађих генерација. Држава изводи и финансира грађење средњих и високих школа. И на том пољу било је од преврата учињено врло много. Сем тога је на рачун државе било изграђено на стотине школских зграда у пограничним областима (државне мањинске школе), у Словачкој и Поткарпатској Русији. Можемо зажалити једино што велики број тих од државе изграђених школа није допринео баш ништа ново школској архитектури. Тлоцрти тих зграда сасвим су просечни, као и њихово архитектон-