Učitelj

Уз то је дао пример, како треба уређивати лист за децу, те се је, по његову примеру, јавило више дечјих листова, као „Голуб“, Ђаче, Српче, Школско звонце, Ласта, Родољуб, Зорица, Мала Србадија итд., али ни један од њих по своме квалитету није могао достићи „Невен".

Оно што је највише давало вредности листу, било је уредниково дубоко унутарње уверење: да треба писати за децу и умети писати за њих.

Прва побуда за то морала је бити неограничена и несебична, чисто родитељска, па можда и већа, љубав према деци, истинско одушевљење за њихово образовање, за њихову корисну забаву и одгајивање у читању добре лектире за интелектуални, морални и естетички развој детета. Једна добро схваћена потреба и умешно упућивање у намирењу те потребе.

Никаквих других мотива за покретање листа није могло ни смело бити. Ни осећање доколице, ни жудња за старачком поуком, ни учитељске побуде за децу, ни материјалног рачуна. И зато је Змај с „Невеном" иступио пред децу и пред читаоце потпуно као васпитач, као просветитељ, педагог и песник, као најискренији и најнепосреднији дечји друг и пријатељ.

И „Невен“ је увек одлично пролазио. Радо је приман и радо читан. Деца су га вазда тражила. Свака српска кућа сматрала је за дужност да га има. Он је постао једна домаћа потреба али и домаћи украс.

(Оно, што га је чинило пријатним и примамљивим била је у првом реду сама радња Змајева у њему. Он се свуда осећао у листу. Он је одмах почео штампати у њему своје толико омиљене дечје песме, којима је обично додавао слике или по сликама писао стихове.

Змај са својим опширним образовањем и спремом, са вољом и непресушном и неуморном енергијом, са знањем језика и познавањем страних литература, а имајући пред собом необрађено и празно поље дечје лектире и потребу доброг дзчјег листа, — Змај је и умео бирати и давати деци оно, што је најпотребније и најинтересантније.

Тако је „Невен"“ доносио његове и туђе, од уредника пробране песме, разне забавне приче и бајке, историјске слике, популарне поуке из разних грана науке, без сувог моралисања „приче из животињског живота, анегдоте, шаљиве ствари, слике, ребусе, цртеже, загонетке, уредничке упуте и напомене и углавном све, што је добро за децу.

Што је такође главно уз пробран садржај ишао је за децу разумљив и схватљив стил и језик. Занимљива обрада, популаран израз и уопште цео оквир листа и његова техничка опрема били су допадљиви деци и она су га са разумевањем читала.

|