Učitelj

608

KVADRATNI METAR

(Obrada jedne radne jedinke iz računa u IV razredu)

Naslavna sredstva:

1) običan drveni melar,

2) kvadrahni metar od kartona,

3) dački kartoni u obliku kvadrata,

4) makaze, konac, ekseri itd. .

Il. Zadafak. — Učenici su iz »Đačkog kalendara Crvenog krsta« pročitali veličine naših banovina i cele države u kvadrafnim melrima. Jedan od ovih pila svog naslavnika, kako se može da izmeri veličina tolikih banovina pa i cele naše države? Jedan od drugova odgovara, da smo mi već merili našu učionicu, školsku zgradu, dvorište i ulicu. (Misli na rad u prošloj školskoj godini, u III razredu). Razgovor u vidu međusobnih objašnjenja i dopunjavanja, sve je življi, sve je infenzivniji. Interesovanje sve veće. Drugarska objašnjenja dolaze kao izraz mašte ili tuđeg iskustva, do koga su učenici došli u svojoj kući, školi i u razgovoru sa starijim drugovima. Jedno je nesumnjivo: Razrednu zajednicu inferesuje, kako se mogu izmeriti naše banovine i naša država i kakva može biti ta razlika između merenja učionice i dvorišta i merenja banovina? Ovaj se razgovor vodi početkom drugog polugođa školske godine.

II. Nastavna sredstva. — Ovome razgovoru i objašnjenjima čini kraj nastavnik predlogom, da se za naredni čas ponovo mere učionica, hodnik i dvorište. Povodom ovoga razredna zajednica se dogovorila da svi đaci za naredni čas naprave sebi po jedan melfar od drveta a po ugledu na školski metar, upravo kao što su fo radili i prošle godine. Isto fako da svaki đak izreže od. kartona ili jače (deblje) hartije po jedan kvadrat, u veličini čilanke ili vežbanke. U razgovoru oko izgradnje drvenog тета rešeno je da svaki metar bude podeljen na: desimefre, sanfimefre i samo jedan desimetfar na milimefre. Ovom prilikom je utvrđeno znanje učenika o delovima metra.

III. Izvođenje rada. — Narednog određenog časa nastavnik upravlja pitanja razrednoj zajednici: »Hoćemo li da razgovaramo o mefru?« Pokazujući školski mefar, nastavnik poziva đake da redom govore sve šta znaju o mefru. Na ovaj način se ponavlja gradivo iz III razreda, o upofrebi mefra, većim i manjim njegovim delovima, od čega se melar pravi itd. Zatim nastavnik predlaže da se izmere dužina i širina naše učionice. Iznađene mere pišu se na školskoj fabli i u sveskama. Primer: Naša učionica je dugačka 9 m. a šitoka 6 m. Koji smo deo naše učionice mi sad merili? (Pod). Je li pravilno ono što smo na fabli napisali, da je učionica dugačka i široka? Prema ovome učinifi potrebnu korekturu na tabli i u đačkim sveskama.

Kakvog je oblika naša učionica? (Pravougaonik). Koliko ima slrana? (4). Pokažite ih! Koje strane pokazuju dužinu a koje širinu? Nacrtati na labli jedan pravougaonik, kao da on prefshavlja našu učionicu. Na njego-