Učitelj

ининвнининиинЕаинвинНевиНиШиииВсИиАееииастеАвивиилиелиеннеиИи 27 јала на часовима. У случају кад наставник излаже наставно градиво, не правећи разлику између главног и другостепеног, већ их распоређује по истом плану (а такви случајеви на жалост нису ретки у пракси), ученици добијају врло површне појмове о наставном градиву. Такво механичко излагање градива изазива код ученика индиферентност према наставном материјалу. Ако је све подједнако важно, онда је оно подједнако и неважно. Ако се оно што је битно и основно изравњава с другостепеним детаљима, онда и битно губи своју праву вредност. Пре него што се приступи састављању годишњег плана рада потребно је прорачунати колико је отприлике часова и колико делова часа потребно утрошити на извесну партију наставног програма, а затим тачно фиксирати у које доба школске године треба прећи одређену наставну грађу, водећи притом рачуна о временском подударању садржаја градива са одређеним терминима у којима се дешавају извесне природне појаве или догађаји и вези датог материјала (: материјалом осталих наставних предмета (добро познати принципи локализације и концентрације). Затим се приступа сређивању материјала. У план рада уноси се време потребно за читање помоћних наставних приручника који служе као допуна уџбеника, користећи притом и сва методска упутства у којима су теоријски и практично разрађени поједини наставни предмети или извесни њихови одломци. Кад се тако изврши општа подела градива по садржају и распоред по времену, приступа се одабирању конкретног материјала за поједине одељке и теме. У томе наставник никада не сме пасти у власт шаблона; свој рад увек мора подешавати конкретним условима, уносећи стално на основу искуства у једној години потребне варијације, измене и допуне. У нарочитој рубрици плана треба оставити места за домаће задатке који, као што ће се из даљег излагања видети, служе као одлична допуна „самосталним радовима у школи и утврђивању пређеног градива. И кад се све то припреми, тек онда се приступа састављању плана. Према томе, израда плана долази на крају, она је последња етапа у припреми, а не прва, као што се то често дешава код младих неискусних учитеља. План може бити од вредности само онда кад је састављен на основу марљиве и савесне анализе и избора материјала за сваку посебну наставну јединицу. Добро израђен план један је од првих услова за добро предавање. Распоред времена на часу за непосредан рад с децом и за самосталан рад деце није тако про" сто питање. Учитељ, понекад, да би олакшао истовремени рад с два разреда саставља план тако, да разреди наизменично раде самостално по цео час или се време распоређује механички међу разреде (/» часа једном, '/» часа другом разреду). Као систем то се не може дозволити, При таквој организацији рада не може се утврдити