Učitelj

а З

4) разговор са старијим који су симпатични... В) Околина која даје прилику баратања са стварима у којима се огледа стваралачка делатност у искуствима као: 1) долазак У додир са стварима и употреба њихова за одређене сврхе, 2) градња или конструисање, било стварање игре или конструисање кутије као одговор духовној потреби стварања. Г) Околина богата лепим сликама, добром музиком, добрим књигама где могу доћи до изражаја емоционалне реакције процењивања и односа: 1) уживање у проматрању лепих слика, слушању добре музике, песама и прича, 2) певање кратких песама, рецитовање, 3) драматизовање прича или делатности које су запажене у околини 4) причање прича испричаних, прочитаних или замишљених. Д) Околина у којој неко од старијих чита. Друштвено подражавање потстиче жељу да дете ради оно што и други раде: 1) налажење задовољства, у претендирању да дете чита 2) гледање У оно што и док други чита, 3) уживање у нечијем читању прича, песама, новина 4) разговор о причи и њено драматизовање. Ђ) Околина која потстиче интерес у делатностима читања: 1) проматрање знакова, етикета, разних натписа, кућних бројева, имена улица итд. 2) везивање реч са сликама на играчкама, играма сликама у буквару и сликовницама 3) упознавање имена или презимена, 4) интерес у штампању свога имена, писању писма 5) упознавање натписа, чланака, часописа итд. 6) проматрање прича у сликама у кину и читање значења 7) разне игре са картама односно словима, 8) низање обојених карата, тачака итд. 9) колекције слика и њихово класифицирање 10) цртање слика да прикажу ствари 11) прављење слика, прављење књижица које садрже предмете као лишће, цветове, цртарије, речи или реченице које садрже предмете као што су лишће итд. 12) израда многих ствари као одговор на дане упуте, симболе, гестове итд. 13) опажање и подражавање звукова у природи, индустрији, говору. Добра кућа даје много набројаног али колико је таквих кућа 2

Добро састављен програм забавишта који пружа деци 60гато и различито искуство у односу према дечијим интересима Може доста припомоћи да се код деце развије интерес за читањем. Програм према дечијим потребама учења о околини и њиховим односима даће жељену припрему за читање само ако учитељ зна да осети тесни однос између читања и свега што дете ради. Разуме се да се право читање може врло ретко покушати у забавишту. Најважнији циљ забавишта је да прошири и употпуни раст сваког детета према његовим индивидуалним потребама. Дете постиже у забавишту: 1) разне односе: радост у употреби књига, смисао одгдворности према делатностима групе, дух сарадње који је потре-

1: